Extremt mycket ångest och stress
Jag har under det senaste året upplevt extremt mycket ångest. Både stress i skolan och med kompisar, men även mer existensiell ångest som varför jag lever, vad jag tillför och vad meningen med att jag finns här är. Tankar som ofta tar upp delar av min vardag, och sömnlösa nätter. Har även panikångestattacker, jag vet inte varför men oftast i klassrummet eller på jobbet. Det är obehaligt och jag kan inte avgöra vad det beror på. Jag vill söka hjälp för att jag tror att jag skulle ha nytta av det men finns det något som kan hjälpa? Eller ska det vara såhär? Är det allvarligt eller ska jag lösa det själv?
lovis

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det är en bra tanke du har att tala med någon om detta. Din stress och ångest tar mycket energi av dig. Att få panikattacker är plågsamt. Ditt liv skulle bli lättare om du kom tillrätta med svårigheterna. Det ska inte behöva vara så här.
Eftersom du är 18 år kan du inte vända dig till BUP längre. Men du kan kontakta vårdcentralen som brukar ha psykologer. Det finns bra hjälp att få för ångest. Det finns olika tekniker man kan lära sig för att hantera sin ångest.
Man kan också behöva tala om sin situation så att man förstår vilka orsaker och vilka sammanhang den har. Det är också bra att tala med någon om dina existensiella frågor. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun.