Kan inte känna rädsla
Jag tror inte jag kan känna rädsla. Jag har länge undrat det, och andra har ibland märkt det också på mig. Igår var jag ex på gröna Lund och jag kastar mig ut i alla otäcka karuseller utan att känna det minsta hjärtklappning vare sig före eller under åkturen. Jag hoppar aldrig heller till när jag ser på skräckfilm som människorna runt omkring mig. Jag har faktiskt även varit med om övergrepp men inte reagerat på detta utan mer tyckt att det varit jobbigt att folk trott att jag skulle må dåligt över detta. Jag är helt neutral till om folk slår eller kränker mig. Och snälla säg inte att det skulle vara ett tecken på traumatisering för jag har haft en bra och trygg barndom fram till tonåren och jag hade samma känslor även innan jag varit med om dödsfall och övergrepp. Jag känner alla andra känslor, bara inte rädsla. Empati har jag svårt att känna också, jag blir bara irriterad om jag hur människor gråta över sk. svåra händelser och tänker att de vill ha uppmärksamhet. Egentligen mår jag ganska bra men jag är ledsen för att jag känner mig annorlunda. Jag brukar inte berätta för folk att jag aldrig har känt mig rädd eller traumatiserad för jag orkar inte känna mig oförstådd och ifrågasatt. Fram till jag var 12 trodde jag att alla var som jag, jag har fortfarande nästan omöjligt att leva mig in i att må dåligt om man exempelvis hamnar i ett terroristdåd. Men jag förstår det intellektuellt. Det är som att jag saknar den instinkten i att sådana situationer är farliga och att man måste springa. Jag har börjat titta på lite youtubeklipp om hemska saker och läsa om reaktioner för att försöka lära mig men jag blir bara förundrad då jag gång på gång misslyckas med att ”känna” rätt. Jag kan inte förstå det hemska med trauman och dödsfaror. Det är inte mitt fel.
Mvh från en 15-årig tjej som undrar om ni vet om jag kan ha någon diagnos/hjärnsjukdom eller om ni träffat någon som funkar såhär förut.
H

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår mycket väl att du är ledsen för att du inte känner en av våra mest naturliga känslor, nämligen rädsla. Jag tycker att det är rätt så oroväckande. Rädslan är ett bokstavligen livsviktigt skydd för oss för att kunna uppfatta, identifiera och undvika farliga saker och situationer. På sätt och viss är det mycket farligt att inte kunna känna rädsla. Därför är det bra att du börjar bli medveten om att detta är ett problem,  jag skulle säga att det är ett allvarligt problem.
Nej, jag kommer inte med några förklaringar om övergrepp och trauma som du själv inte tycker skulle passa i ditt fall. Du har varit med om övergrepp men bristen på att kunna uppleva rädsla har du haft - som jag förstår - så länge du kan minnas.
Jag vet inte om det övergrepp/övergreppen du antyder hänger ihop med eller inte hänger ihop med att du inte kunde uppfatta en situation som farlig och därför blev du utsatt. Det kan vara så eller inte. Men övergreppen i sig betyder någonting i ditt psykiska hushåll som jag i alla fall tycker är bra att tala med en professionell behandlare om.
Men ditt huvudtema är inte övergreppen. Grundproblemet att inte kunna uppleva rädsla är i sig ett svår fråga och kräver en utredning av vad det beror på och hur man kan hjälpa dig med att hitta denna livsviktiga förmåga eller på annat sätt uppfatta signaler på faror och hot.
Vet dina föräldrar om problemet? Har ni någonsin talat om det? Förstår dina föräldrar att detta är en fara för dig?  Om inte kan du visa mitt svar för dem.  Sedan rekommenderar jag att ni tar kontakt med den BUP-mottagning du geografiskt tillhör (adresserna finns på vår hemsida). Det är inte ditt fel, det har du rätt i. Det är inte heller något "dumt" som att till exempel vara djärv eller oförsiktig. Det är inte heller en moralisk fråga att inte känna som andra. Det kan hänga ihop med olika saker, man måste titta på vilka andra känslor du kan känna eller inte, hur det påverkar dina relationer och så vidare. Här behövs en komplex bedömning av en barnpsykolog, barnpsykiater och eventuellt av en barnneurolog.
Ta det viktiga steget och kontakta BUP mottagningen!