Panikattackerna fortsätter
Hej! Jag är en tjej på tretton år som har börjat misstänka att jag lider av ångest och stress. Jag har haft såhär i snart ett år att jag blir orolig lätt och när jag blir orolig så känns det som att jag ska spy, och kan få väldigt ont i huvudet när det är för mycket och så kan jag bli så arg att att jag kan börja gråta och få en panikattack, när jag går och lägger mig och försöker sova så ligger jag och grubblar mycket. Jag har gått hos skolkuratorn i snart ett år och det är skönt att kunna prata ut med nån men mina panikattacker fortsätter ändå. Tacksam för svar!
Tror jag lider av ångest och stress

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du vänt dig till skolkuratorn och att det känts bra att tala med henne/honom. Nu är det sommarlov och kanske uppehåll i er kontakt. Kanske är det en anledning till att du skriver till oss just nu. Eller så känner du att din kontakt med skolkuratorn inte riktigt hjälper dig.
Det finns bra hjälp att få för panikångest. Där ingår bland annat andningstekniker och tekniker för att styra sina tankar. Man kan också få hjälp att förstå vad som orsakar och vidmakthåller ångesten.
Sådan hjälp kan man få på Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen eller på BUP. På båda ställena måste dina föräldrar ta kontakten.
På sajten Snorkel finns en del bra tips som kanske kan vara till hjälp för dig. Gå gärna in och titta där.