Gråter varje natt
Jag kan inte sova, har varit vaken till 4 varje natt och gråter minst en gång under natten. Gråter ungefär 20 minuter till 1 timma och utav anledningar som min självkänsla, rädslan att folk ska lämna mig, mitt utseende, min personlighet och varför jag ser mig själv som en hemsk människa fast att jag vet att de flesta inte tycker det, och mycket mer. Jag kan försöka att sova men mina tankar vill inte sluta och jag kan inte låta bli att gråta, efter det så kan jag inte somna så jag måste vänta tills min kropp är så fysiskt trött att den somnar utan att jag kommer ihåg det. Jag har varit deprimerad förut och tar just nu medicin för det (setralin) och trodde att det hjälpte men kan min depression ha kommit tillbaka? Jag mår helt okej på dagen det är bara på natten som allt kraschar. Vad är det för fel på mig och ska jag prata med någon om detta eller bara låta det va just nu?
Skriver detta 04:39 på natten :)

BUP svarar:
Hej!
På natten är vi, när vi inte kan sova, som allra känsligast. Vi är mer oskyddade för svåra känslor under natten än under dagen då vi mer kan hålla dem ifrån oss när vi är upptagna med annat.
Du ar varit deprimerad förut säger du och tar medicin nu. Jag tycker du ska tala med den läkare som skrivit ut medicinen. Kan den orsaka sömnsvårigheter och ångest? Det är inte ovanligt att mediciner kan ha biverkningar.
Men det är också viktigt när man mår dåligt att man får tala med någon och inte bara får medicin. Då kan du få hjälp att förstå dina negativa tankar bättre och hjälp med hur du ska kunna hantera dem så att de inte styr dig för mycket.
Ta tillsammans med dina föräldrar kontakt med BUP eller med Första linjens barn och ungdomspsykiatri via vårdcentralen där du förhoppningsvis haft kontakt tidigare. Så här ska det inte behöva vara. Hjälp finns att få!