Behöver nog psykisk vård
Hej,
jag är en tjej på 14 år fyller 15 i december jag skulle nog behöva psykisk vård, jag känner mig trött ligger varje dag i min säg o tänker på vad det är för fel på mig,har även inga vänner där jag bor jag skulle säga att jag är in stängd i en bubbla jag har även självskadsbeteende och självmordstankar har öven försökt ta mitt liv 2 gånger men lyckades inte, får ont i magen och ont i hjärtat,. I skolan är jag själv och låser in mig på en toalett när lektionen är klar och undviker människor/lärare i skolan jag har inte det så bra i skolan inga lärare tar mig på alvar, jag blir lätt arg och jag tror jag kan ha en grov adhd slog min lärare det svartnar i ögonen och då börjar de dåliga alla går runt och retar mig och triggar igång mig.
M

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du beskriver en svår situation för dig. Du skriver att mamma har träffat en ny kille och att du kanske tycker att du borde vara glad för det. Jag vet att det inte alls är självklart att det inte måste vara varken lätt eller roligt. Det kan kanske betyda att hela din familj är i en kris efter att föräldrarna separerat.
Du beskriver också en svår situation i skolan där du känner att du blir utsatt. Det kanske kan finnas någon vuxen på din skola som du kan känna något förtroende för och som du skulle kunna börja prata med om hur du har det i skolan på dagarna. Det kanske skulle kunna vara kuratorn, skolsköterska eller någon mentor.
Jag undrar om du har berättat för dina föräldrar och för dem på BUP på det sättet som du berättar för oss i ditt brev. När jag läser ditt brev tycker jag att det går bra att förstå hur du har det och hur du känner dig.
Du kanske skall ta med dig ditt brev som du skrivit till oss och låta din BUP-kontakt läsa. Då kanske ni kan prata om det och hur det har blivit som det har blivit för dig. Då kan du nog så småningom kanske känna att du blir lyssnad till och förstådd. Om du samtidigt försöker prata med någon i din skola om hur du har det på dagarna där så kanske du kan få hjälp där så att du inte behöver känna dig så ensam och utsatt.
Lycka till!