Mamma säger nej till medicin
Vet inte vad jag ska göra😣är i en djup depression och jag vill få medicin till depression men mamma säger nej vad ska jag göra?❤️😣
A

BUP svarar:
Hej!
Det är verkligen ett stort problem att du mår dåligt, att du är nedstämd och att du inte känner att din mamma stöttar dig tillräckligt mycket. Det finns säkert olika orsaker till att det är så men jag vet ingenting om ditt liv och om hur du har det där hemma. Men jag vet att barn behöver kärlek, omtanke, värme, trygghet och förståelse av sina närmaste för att må bra. Om det brister kan barnen bli nedstämda och deprimerade.
Du kanske förstår att dessa omständigheter som jag nämnde nyss inte kan behandlas med mediciner. Du säger att din mamma inte vill att du ska få medicin mot depression. Det betyder att din mamma vet om att du mår dåligt. Det är viktigt. Hon kan ha rätt i att du i första hand inte ska ha medicin men hon måste också se att du - eller snarare ni tillsammans - behöver söka hjälp för dig så att du ska må bra och inte känna dig nedstämd och ledsen.
Mitt förslag är att du talar med mamma igen om problemen. Du kan säga till henne att du har skrivit till oss och fick råd. Rådet är att du och mamma tillsamman går till vårdcentralen. Där ska nu finnas mottagning för psykiska problem, den nya, så kallade "första linjen barnpsykiatri". Där kan ni träffa en psykolog eller kurator som gör en första bedömning av vad du behöver och kan hjälpa med samtal, råd och stöd eller hänvisa till annan specialist om det skulle behövas.
Om du vill kan du visa mitt svar för mamma. Dessutom kan du på nätet få stöd via chatt på tjejzonen.se