Har börjat äta extremt mycket mindre
Hej jag är en tjej på 11 år och snart 12! Jag har det ganska svårt hemma! Jag har snackat med skolkuratorn och hamnat på socialen också och nu övergått till ngt annat! Jag har ett problem med maten! Har börjar äta extremt mycket mindre än innan och hoppar över måltider!! Jag har alltid varit en som väger lite och är smal men sedan jag kom in i puberteten så har jag börja väga mera. Tränar magen varje dag för att försöka att få bort fett osv. Det är en omväxling för mig som har varit liten!! När alla andra vägde 30 så vägde jag typ 10 kg mindre! Jag väger just nu ca 42 till 46 kg! Vikten åker upp och ner hela tiden men fattar inte riktigt!! Hade gärna velat fått ett svar på hur jag ska göra!!

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du hör av dig till oss med din fråga.
Så tråkigt att höra att du har det tufft hemma. Men så bra gjort av dig, att du har pratat med skolkurator om det och att ni får hjälp som familj.
Jag tycker du har tänkt klokt om dig själv - att du inser att din kropp har ändrat sig en del nu när du kommit in i puberteten. Det är nämligen en helt normal förändring. Det är väldigt vanligt att man kan väga lite mer i din ålder, för att kroppen ska orka växa på längden under puberteten.
Det är lätt att förstå att du är van att se dig själv på ett sätt när du var yngre. Försök att acceptera att du är lite äldre nu, och att det är helt som det ska vara att kroppen ändrar sig en del då.
Du behöver börja äta normalt igen - för att du ska kunna växa och bli längre. Men du behöver också äta för att kunna ha energi att göra saker som du mår bra av och tycker är roliga. Inte minst är det extra viktigt för dig nu att ha ork till roliga saker då du har det tufft hemma.
Det är jättevanligt att man får mycket problem med ångest om man hindrar sig från att äta normalt och får ätstörningar.
Så försök att äta normalt igen nu direkt.
Du behöver äta frukost, lunch och middag varje dag. Det ska vara en hel portion mat på tallriken. Ät också av allt. Du behöver också äta 2-3 mellanmål varje dag så det inte ska gå för långt mellan målen.
Försök att börja äta så här nu direkt. Om du inte klarar det så behöver du antingen ta upp det hemma, eller med någon annan som kan hjälpa dig vidare. Du kan i så fall prata med din familjs kontakt på socialen så du kan få fortsatt stöd.
Du kan också gå tillbaka till din skolkurator när skolan börjar igen för stöd. Du kan även ringa en kurator på BRIS om du inte vet vem du kan prata med.
Lycka till!