Vill inte lyssna på psykologen
Hej, jag har haft självmordstankar i 2 år och har pratat med psykolog men ville inte lyssna på henne för mår för dåligt men mår inte tillräkligt dåligt så vill inte lyssna på någon för vill må sänre så jag kan ta mitt liv. (Jag lossades att må bra för att inte behöva gå till psykologen längre)Jag skadar mig då och då men inte jätte ofta för vill inte att mamma ska se det och ta mig till psykolog. När jag var hos psykologen så sa hon att jag inte mådde tillräkligt dåligt för att få antidepresiv.
Jag orkar inte leva mer o känner mig bara i vägen och har ingen livslust.
Vill försvinna eller få antidepresiv så att jag mår bra snabbt.
Hur ska jag göra?
hej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det låter som att du hamnat i en rundgång där du låtsas må bra och där du inte vill prata med din psykolog för att du är rädd att må sämre. Då verkar det som att du känner dig i vägen och är rädd för att tappa livslusten. Det är vanligt att det känns jobbigt och svårt att börja prata om sina bekymmer med en behandlare. Det kan till och med kännas som att man mår sämre av det, till en början. Men många gånger hjälper det också, för man får hjälp att förstå varför bekymren finns där och vad de beror på. Så jag skulle ändå vilja uppmuntra dig till att prata med psykologen lite mer.
Du skriver att du vill ha medicin så att du snabbt kan må bra. Jag tror att det är så att du nog måste prata med din psykolog på BUP om hur du faktiskt mår. Det är nog det enda sättet som du kanske kan få den hjälp som du behöver. Medicin kan hjälpa i bland när man mår dåligt, men det brukar alltid kombineras med samtal.
Jag tror att du behöver berätta för psykologen hur dåligt du tycker att du mår och hur det påverkar dig och ditt liv. Det är annars jättesvårt för din psykolog att veta hur du faktiskt mår och vilken hjälp du behöver. Du frågar vad du ska göra och jag tycker att du skall berätta för din psykolog precis det du skrivit i ditt brev till oss.
Du kanske till och med kan ta med dig brevet och låta hen läsa det. Du måste inte må dåligt hela tiden men du behöver hjälpa till och berätta om hur du känner dig och hur du tänker!
Lycka till!