Har fått problem med skrämmande tankar
Jag ”var” en vanlig kille, var med kompisar, allt sånt ”normalt”. Men sedan var jag på internet och såg när en man tog självmord började Jag må jätte dåligt, sedan hade jag blivit rädd för döden, är fortfarande det men efter ett tag så började jag få tankar om att jag ”skulle” skada andra, mina föräldrar’ att jag vill skada andra, Eller att jag är en psyko. Såna tankar och det skrämmer mig
Har fått en extra medicin tills jag får på recept men när jag tog den var det ingen skillnad och när jag skulle sova så blev det dåligt jag grät och sånt.
Snälla ge mig ett svar😭

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skrev till oss med dina frågor om skrämmande tankar. Först av allt vill jag berätta att du är inte alls ensam om att få sådana jobba tankar. Jag kan lugna dig med att du är inte något psyko på något vis.
Det låter som du kan ha fått något som kallas för tvångstankar. Tvångstankar är tankar som skräms, och tankar som kommer tillbaka fastän man inte alls vill ha dem. Då kan det kännas jättejobbigt men det är inte farligt.
Många, många barn och ungdomar (och vuxna) får det någon gång. Ofta går de här jobbiga tankarna över av sig själv efter ett tag.
Men en del behöver få hjälp för att problemen ska minska. Det finns också bra hjälp att få för olika tvång och tvångstankar.
Det är inte ditt fel att du har fått de här jobbiga tankarna. Ofta kan det vara en skrämmande händelse som startar oron. Precis som du berättar - att du tyckte det blev för dig efter du såg den här väldigt otäcka självmordet på nätet.
Vilken person som helst - skulle precis som du - börja må dåligt av att se en sån här väldigt olycklig och skrämmande händelse.
Barn är tyvärr inte skyddade för allt som finns på nätet. Så det är inte heller din skuld att du råkade få se det här.
Har du kunnat prata med dina föräldrar om det? Så du har kunnat få stöd i de här känslorna. För det tror jag att du kan behöva få under en tid.
Du berättar också att du har fått en medicin. Betyder det att dina föräldrar känner till hur du mår och att du mår dåligt av de här jobbiga tankarna?
Jag tror det vore väldigt bra om dina föräldrar får vet att du får de här skrämmande tankarna. Då kan dina föräldrar hjälpa till att bestämma vart ni kan vända er för att ta hjälp för det här.
Ibland räcker det att man får gå och träffa en psykolog några gånger. Då får man hjälp att förstå mer. Man brukar också få tips hur man kan träna för att de jobbiga tankar kan minska. Andra gånger så kan behöva få komma till en behandling flera gånger.
Det brukar hjälpa mycket!