Tuff period i skolan
Hej, i höstas hade jag en riktigt tuff period i solan som lede till ett självskadebeteende. Jag tränade lagidrott 12h i veckan plus matcher på helgerna och mycket tid gick till de, jag har höga krav på mig i skolan så tiden räckte inte riktigt till. Jag var otroligt stressad och blev också väldigt ledsen, sen kände jag mig totalt ensam även om jag hade ett helt lag runtikring mig efter skolan och hela klassen i skolan så var jag ensam och de gjorde också ont. De lede till att jag började skada mig själv och jag behandlar mig som skit i sättet jag tänker om mig själv. Lärarna märkte att jag var stressad och jag fick hjälp att planera skola och idrott vilket hjälpte. Det blev lugnare i slutet på vårterminen, men känslan finns fortfarande kvar där idag och jag är jätteorolig för att börja 9an att de ska bli likadant. Vet att de är ett tag kvar men inget har förändrats jag har panik och vet inte vad jag ska göra.
tjej

BUP svarar:
Hej!
Det låter som dina krav på dig själv och kanske också andras krav på dig, har blivit så stora att du blivit nästan utmattad. Vad bra att skolan hjälpte dig att planera ett schema som blev mer realistiskt och möjligt.
Nu är du stressad av tanken på nästa termin och att det ska bli likadant igen. När man blivit så utmattad som du, blir man mycket känslig inför också små stresspåslag igen. Det är inget konstigt. Kroppen och själen är liksom på högberedskap en lång tid efteråt. Och därför är det viktigt för dig att du får hjälp att minimera all möjlig stress så att du kan varva ner sakta men säkert under tid.
Skolan behöver ge dig fortsatt stöd såsom de gjort tidigare. Men du kan också behöva tala med någon om hur du mår. Och dina föräldrar kan behöva få stöd i hur de ska göra för att stödja dig.
Tala med dina föräldrar om detta och låt dem kontakta BUP eller Första linjens barn och ungdomspsykiatri genom vårdcentralen.
Du behöver mer stöd. Det gör man i en sådan här situation.