Är på väg att skada mig
jag är väldigt självmordsbenägen och är påväg att allvarligt skada mig. jag har försökt prata med min behandlare på bup när jag var där men hon verkade inte bry sig och nu är hon på semester i en evighet. ska jag åka till bup akuten?
snälla hjälp mig.

BUP svarar:
Hej!
Jag kan inte beklaga tillräckligt mycket att du inte fick den hjälp på BUP som du uppenbarligen behöver. Det är bra att du skriver och frågar oss. Det betyder att du trots en dålig erfarenhet på BUP har krafter att kämpa för att få rätt hjälp. Det visar din inre styrka och det ger hopp.
Jag vet inte vad som ligger bakom dina mörka tankar och den hopplöshet du just nu känner. Men jag vet att ditt unga liv är värdefullt och det går att komma över den mörka perioden du upplever nu om du får rätt stöd och hjälp.
Därför vill jag bekräfta att visst, du ska söka hjälp akut på BUP. Jag vet inte var någonstans du bor i landet men det vanligaste är att man på dagtid dvs mellan kl 8 och 16 söker sig till den lokala mottagningen och på kvällar och nätter går man till den akut-enhet som finns i länet/staden.
Jag undrar om det finns någon i din närhet som kan vara med dig när du söker hjälp. Det går att du själv ringer eller går till mottagningen och berättar om dina starka självmordstankar. Men det skulle naturligtvis underlätta för dig om du kunde ta med någon av dina föräldrar/vårdnadshavare, släkting eller någon annan närstående.
Men oavsett om det finns en sådan person eller inte vill jag uppmuntra dig: ge inte upp, gå till en akutmottagning. BUP har skyldighet att ta emot patienter akut som riskerar att allvarligt skada sig själva. Du kan berätta att du har varit patient på en enhet men dina starka självmordsimpulser finns kvar.
Gör inget oåterkalleligt! Det är rätt tänkt av dig att söka akut hjälp. Det vill jag att du gör. Men om du vill kan du även få stöd på nätet via chatt eller på telefon på bris.se eller på självmordslinjen. Det säger jag inte att du ska göra istället för att få hjälp på personligt möte på BUP utan som en komplettering. Allt som du gör för att hindra dig själv från att skada dig är rätt!