1000 tankar som kommer och går
Hej, jag är en tjej och är 13 år och jag tror ja har adhd.
Har svårt att koncentrera mig i skolan, på läxor och prov mm. Har svårt att sitta still och om jag måste sitta still på t ex flygplan eller liknande måste jag alltid ha något att göra. Har också jätte svårt att sova för min hjärna vill inte stänga av, om man säger så, har 1000 tankar som kommer och går hela tiden och har svårt att ligga still.
Har försökt säga till mina föräldrar men dom skrattar typ bara bort det och säger bara att ja ska sluta. Men jag vet att det är nånting annorlunda med mig, har alltid i hela mitt liv känt av det. För jag är verkligen helt olik om man jämför med alla i min klass och mina vänner. Vill bara veta om det är något eller om jag bara inbillar mig allting.
I

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Vi är alla olika varandra och vi kan vara olika på alla möjliga sätt. Samtidigt är vi ju också lika på många sätt. Vi kan prata med varandra och känna igen saker hos oss själva i andra men ibland inte. Du skriver att du är helt olik andra i din klass och dina vänner. Tänker du då på dina koncentrationssvårigheter och att du ibland har svårt att somna eller finns det andra saker som du tänker på som gör att du känner dig annorlunda?
Att man har svårt att koncentrera sig kan ha alla möjliga orsaker. Det behöver inte betyda att du har adhd. Men om du har koncentrationssvårigheter i skolan och undrar och funderar så kan du prata med din kurator eller skolpsykolog om saken. De är vana vid frågeställningen och kan säkert hjälpa dig.
Men kanske känner du dig annorlunda på andra sätt? Det är bra att ta reda på vad det är som får dig att känna så. Är det inbillning eller vad är det? Jag tycker det också är en fråga som du kan ta upp i skolan eller kanske kan du chatta med någon på Tjejzonen om saken?
Lycka till!