Skall jag lägga in mig på slutenvården?
Hej,
Jag har under de senaste två åren lidit av djup depression, ångest, ätstörningar, självskadebeteenden, helt enkelt mått så fruktansvärt dåligt. För några månader sedan försökte jag också ta mitt liv. Fått vård ett bra tag och jag trodde att det börjat ljusna. Men nu känns det som att det vänder igen. Mår så fruktansvärt dåligt och det känns som att jag kommer explodera vilken sekund som helst. Är uppriktigt orolig för att jag ska skada mig själv eller någon annan allvarligt. Jag funderar på att lägga in mig själv på BUP:s heldygnsvård. Vad tycker ni?
Lowkey losing my mind

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du frågar om jag tycker att du skall lägga in dig på BUP´s heldygnsvård? Jag känner ju inte dig så det är svårt att säga något specifikt till dig. Du skriver att du fått vård ett bra tag. Är det så att du har en kontakt på BUP nu? Om du har det är det nog rätt att ta upp den frågan med hen.
Om du inte har en pågående kontakt tycker jag att du ska prata med dina föräldrar om hur ditt läge är nu så kan ni tillsammans ringa till BUP för att boka en tid. Om läget är akut så finns som regel akuttider på mottagningarna och sedan finns ju akutmottagningen som har öppet dygnet runt alla dagar i vecka.
Dit kan man ringa eller gå själv om läget är akut. Det går inte att ringa själv till heldygnsvården och lägga in sig. Jag tycker ändå att du först skall prata med dina föräldrar så kan ni tillsammans bestämma hur du/ ni skall gå vidare. Om ni skall ringa och boka en tid eller om läget är akut.
Det är bra att du kan tänka att du nu behöver hjälp och att du då försöker skaffa dig den hjälpen du behöver. Det kommer nog att förbättra dina möjligheter att så småningom kanske kunna må lite bättre.
Jag skickar med en länk om hur det går till på heldygnsvård. Läs gärna den.
Lycka till!