Min syster vill ta sitt liv
Hej,
Min syster berättade att hon skulle vilja ta sitt liv men att hon inte gör det för att hon har dödsångest. Och fick mig att lova att inte berätta.
Men borde jag berätta för mina föräldrar att hon känner så eller inte?

BUP svarar:
Hej!
Vilken svår situation du hamnat i! Du vet någonting om din syster, du blir orolig men har lovat att inte berätta för dina föräldrar. Vet du om din syster pratat med någon annan om de här tankarna? Hur tror du att dina föräldrar skulle reagera om de fick veta att din syster tänker på att ta sitt liv? Har de märkt att din syster inte mår bra? Tror du att det är möjligt att få din syster att själv ta upp det? Kanske med hjälp av dig?
Jag tänker att du har alltid möjligheten att ändra dig? Att fatta ett nytt beslut. Hur ska du göra om hennes önskan att ta sitt liv ökar? Om det blir riktigt farligt? Och kan du veta hur stora risker det nu är?
Jag tänker att du blir väldigt låst av ditt löfte. Man kan känna sig ganska maktlös av att bara ha kännedom. Eller tänker du att du kan hjälpa henne genom att prata med henne? Skulle det inte kännas lättare att se till att hon får den hjälp hon verkar behöva?
Mitt råd blir nog att du säger till henne att du väldigt gärna vill att hon mår bättre och inte tar sitt liv och därför vill du att ni pratar med era föräldrar och berättar så hon får den hjälp hon behöver. Du kanske ska hjälpa henne göra det hon själv inte just nu kan själv. Berätta hur hon mår så hon kan få hjälp.
Lycka till!