Vill bara känna mig som en normal tonåring
Hej, jag är 14 år ska fylla 15 i september.
Nu i höst ska jag börja 9:an, redan nu känner jag oro över det men framförallt över alla nationella prov vi kommer ha. Jag har alltid varit den lite mer tysta i klassen, jag är inte mobbad eller utfryst utan jag är bara ingen som tar plats. Ända sen jag var runt 9-10 år har jag upplevt ångest, det var även då jag började gå hos bup. Men jag kände just då att det inte hjälpte med tanke på att jag hade bara ångest då och då under korta perider. Så jag bestämde mig då för att sluta gå hos bup. Men i början på 8:an så bestämde jag mig för att börja gå hos bup igen. Med tanke på att jag hade börjat få ångest oftare, men efter någon månad slutade jag och bestämde mig för att det egentligen inte var till någon hjälp. Men nu är det sommarlov och dem flesta njuter men jag går bara ständigt runt med en klump i magen och ett fake-leende på läpparna. Jag är så trött på att må såhär och jag har inte många jag kan prata med, jag är en väldigt introvert person och har social fobi. Och det hindrar mig från att göra massa aktiviteter med kompisar, men samtidigt trivs jag att vara ensam. Jag vill bara känna mig som en normal tonåring som hänger ute med kompisar, det finns ingen i mitt liv som är som mig och det gör så att jag känner mig extremt ensam.
Men iallafall, så fort jag tänker på nationella prov får jag ångest och gråten i halsen. Jag har pratat litegrann med min mamma men hon är inte så förstående. Så jag vet inte vem jag ska vända mig till, och jag hoppas att jag inte är ensam med att må såhär. Vill bara ha någon att prata med! Kram
oro/ångest tjejen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det är bra att du skriver och vill göra något åt dina problem. Det är klart att du inte ska må så dåligt som du gör och bli så isolerad av din sociala fobi som du beskriver. Kanske undrar du om du ska ta kontakt med BUP igen? Kan man komma igen efter man avslutat en kontakt? -  Ja, det kan man.
Kanske undrar  du om du kan få hjälp? Du har ju tidigare tyckt att det inte hjälper.  - Du kan få hjälp nu även du inte tycker det fungerat bra tidigare. Du skriver att du inte brukar ta plats. Det tycker jag du ska försöka göra om du tar kontakt med BUP igen. Det är viktigt för oss att veta vad du tänker och tycker. Det är viktigt för oss att veta vad som verkar fungera och vad som inte fungerar. All behandling bygger på samarbete.
Jag tycker du ska pröva igen. Du är äldre, dina problem ser inte precis ut som tidigare och kanske är du mer motiverad utifrån att du mår så dåligt nu. Du har inte bara ångest ibland och du känner att du inte kan hänga med dina kamrater som du vill.
Det är bra att du kan berätta för din mamma men när det gäller att bli av med ångest och social fobi blir det antagligen lättare för både dig och henne om du igen får en behandlings kontakt på BUP.
Lycka till!