Min mamma slår mig och min syster
Hej jag har ett stort problem jag mår jätte dåligt över de. Jag har världens bästa mamma men ibland så kan hon spåra helt, när hon blir arg ibland kan hon slå mig eller min syster för den delen. Men när hon inte är arg är allt som vanligt då är hon jätte snäll. Jag mår väldigt dåligt över det här och jag känner att allt är mitt fel
B

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver att din mamma kan vara världens bästa mamma för att sedan bli helt som förbytt och tappa besinningen.
Jag vill börja med det absolut viktigaste som jag vill säga till dig. Det är INTE ditt fel att din mamma slår. En våldsam handling är i alla lägen fel och det går inte att förklara det med att du gjort henne upprörd eller att hon haft en tuff uppväxt där hon blev slagen. Hon ansvarar för sina handlingar i alla lägen.
Det hon skulle behöva hjälp med är hur hon kan göra istället för att slå. Lära sig att stoppa sig för jag tror inte hon mår bra efteråt då det hänt att hon gått över gränsen.
Det är naturligtvis bra att du även får ha världens bästa mamma men att gå och vänta på nästa utbrott måste vara riktigt jobbigt för dig och din syster. Nu undrar jag om det finns någon vuxen som vet hur du har det hemma eller om det är en familjehemlighet som ingen utöver din syster och din mamma vet. Det skulle vara bra om någon vuxen fick veta hur du har det med din mamma (till exempel en släkting, skolkuratorn eller en mentor). Din mamma behöver hjälp så att hon slutar att slåss. Jag vill tipsa om en verksamhet jag gillar som heter maskrosbarn . Den vänder sig till barn och ungdomar som har föräldrar som missbrukar, är psykiskt sjuka eller som slår. En annan verksamhet som du säkert känner till är Bris. Om det skulle vara så att du är hemma och är jätteledsen efter ett bråk ni haft och inte riktigt vet vem som skulle kunna ge dig tröst och några peppande ord finns det möjlighet att ringa eller chatta med Bris. Det viktigaste är att du inte känner dig ensam och övergiven nu under sommaren innan skolan och alla kompisar är tillbaka från sina sommarlov.
Finns det någon som du och din syster skulle kunna åka eller gå till om det blir alltför våldsamt där hemma eller för att bara vila och ta igen sig några dagar eller någon timme eller så. Du nämner ingenting om din pappa eller övrig släkt. Det kanske är ett alternativ. Fundera på det och kom ihåg det är inte ditt fel att din mamma slår och sök stöd hos Bris eller maskrosbarn. De kommer att kunna hjälpa dig att ta nästa steg för att få hjälp.
Tack för ditt brev!