Har jag en ätstörning?
I oktober förra året började jag spy och blev mycket mer kroppsfixerad. Men sen har jag liksom spytt och sen ett tag inte men nu den senaste månaden har jag verkligen spytt upp allt jag ätit och när jag gör det går jag ner ca 1kg per dag. Men sen igår när jag var och badade och då fikade, fick jag ingen ångest och spydde då inte. Sen middagen spydde jag upp lite då det var ca 20min efter men fick då ångest att jag skulle gå upp eftersom att jag inte spytt upp allt den dagen. Och jag gick även upp i vikt efter igår! Men idag har jag ätit ”vanligt” och inte spytt. Så min fråga är har jag en ätstörning även fast jag ibland inte spyr och äter vanligt? Och varför kan jag gå ner 1 kg när jag spyr upp allt men sen om jag äter vanligt går jag typ upp 1 kg? Liksom då vill jag ju inte äta vanligt, för tänk om jag gör det i en vecka då kommer jag säkert gått upp till min start vikt!!!
?ätstörd?

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Vad härligt att du var och badade och fikade utan att få ångest och utan att spy efteråt!
Vad härligt att du har ätit vanligt och inte spytt i dag!
Att använda sommarlovet till att bada och fika och att njuta av livet är vad jag tycker en 14-åring ska göra. Med det vill jag säga att det är bra att du ibland har klarat dig från att hålla på och spy eller att tänka på din vikt eller att vara fixerad vid ditt utseende. Men jag tycker att du alldeles för ofta har spytt och att du tänker för mycket på kilon upp eller ner.
Vi sätter inte diagnoser här, men jag kan säga så mycket som att ditt förhållande till mat inte verkar bra för dig. Att du skriver till oss tolkar jag som att du också inser det och innerst inne vill ha en förändring. Det är väldigt svårt att klara av att komma till rätta med sådana problem på egen hand. Du skriver inget om dina föräldrar, hur kontakten med dem ser ut. Om det är möjligt, tycker jag du ska berätta för dem och be dem om hjälp att kontakta exempelvis BUP. Ju snabbare du får hjälp, desto snabbare kan du ändra på ditt förhållande till mat. Om det inte fungerar att prata med föräldrarna kanske det finns någon annan vuxen du kan prata med. Du kan även kontakta Ungdomsmottagningen. Här kan du läsa om dem: Umo.
Ett annat alternativ är  Shedo, som ger stöd och hjälp till personer med ätstörningar. De har bland annat en jourmail och en jourtelefon. De har också färdighetslistor som kan hjälpa till att stå ut med svåra känslor.
Tjejzonen/Ätstörningszonen ger också stöd. Man kan få en egen "storasyster" att ha chatt- och mejlkontakt med.
Lycka till och var rädd om dig!