Rädd för att bli ensam igen
Hej,
jag har länge funderat över det och kommit fram till att jag är ensam. Jag har knappt några nära vänner kvar. Jag ska börja i gymnasiet och har mesta dels ångest över det då 1. Jag inte har några vänner kvar 2. Mitt psykiska mående hindrar mig mycket. 3. Jag har knappt upplevt något.
Börjar med punkt 2. Jag har under en längre tid mått psykisk dålig och när jag som mådde sämst inte kunde socialisera mig pga att jag planerade att ta mitt liv. Jag isolerade mig och det verkade om att vännerna jSg var med trivdes det bättre utan mig pga att de ser mig som tråkig och ett hinder. Jag slutade socialisera mig och drog undan väldigt mycket. Det kan vara pga att jag skäms över hur jag är när någon lär känna mig. Jag är väldigt pinsam och helt crazy. Och för att jag som sagt planerade för att ta mitt liv. (Punkt 1.) vännerna jag hade tyckte att det var mer som en positiv del att jag blev helt plötsligt tillbaka dragen pga (punkt nr 3) jag knappt har upplevt något. Dvs att jag har aldrig festat, druckit, haft en pojkvän, aldrig blivit pussad/kysst av någon. Så innan jag drog mig tillbaka så hade de gjort en massa utan mig som ex ätit på middag tsm. Jag mådde dåligt så jag brydde mig inte så värst mycket.
Men nu ska jag alldeles strax börja i gymnasiet och jag skäms över att jag inte har upplevt något och att jag ör ensam. Däremot så kan jag lätt säga att jag inte dricker för det är inte min grej att göra. Jag kan festa utan alkohol för det är minst liks kul.  Jag är ärlig om att jag inte har haft en pojkvän, blivit kysst, festar och sånt skit. Det är mer att jag är rädd att de ska anse mig som tråkig och jag blir ännu igen ensam i min skola. Att jag aldrig kommer att bli bjuden på någons fest, filmkväll eller något sånt.
Jag känner mig så ensam och utanför på något sätt. Tänk om jag blir nobbad och sitter ensam vid lunchen?
Juste, jag glömde att nämna att jag kommer att ge mitt liv en chans då jag kom in i mitt första handsval i gymnasiet.
Ångest.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev som jag tror att många kan känna igen sig i.
Fantastiskt kul att läsa att du kom in på ditt första val till gymnasiet och att du kommer ge livet en ny chans. Att du gärna festar men utan alkohol är ett klokt val som många tonåringar väljer att göra så det är bra. Men inte heller ett konstigt val som gör att du är eller ses som avvikande eller töntig. Klokt, mogen val.
Nu vet jag ju inte vilken inriktning eller program du ska läsa på gymnasiet men om den är mer specialiserad betyder ju det att det kommer finnas andra elever med samma intresse som du har. Då kanske det kan kännas lättare att ta kontakt om ni har något gemensamt. En sak till som är positivt är att det kommer säkert vara så att många i din nya klass inte känner varandra sedan tidigare och troligtvis sugna på att lära känna nya människor. Du är säkert nyfiken så ta chansen att vara så social du bara kan för att få en bra start så du kommer in i gemenskapen innan klassen börjar gruppera sig.
Jag förstår att du kan känna att alla andra har mer erfarenhet av relationer och fester än vad du har. Det behöver inte vara så att alla är det men det kan kännas och upplevas så. Vissa vill säkert framstå som mer erfarna än vad de är. Jag tror att det är säkert lika många som inte har de där erfarenheterna som det är dem som har dem, om du förstår hur jag menar. De kanske ljuger eller hittar på historier som inte är sanna. Det är en väg som jag inte vill rekommendera utan lita på din personlighet, den du är, att dina intressen är tillräckligt intressanta för din omgivning. Du är inte ensam om att känna som du känner.
Frågan eller oron du går och bär på är om det kommer att bli likadant som förr. Att du kommer känna dig ensam och att ingen vill vara med dig. Om du får sådana tankar: ge inte upp. Fortsätt visa intresse för dina nya studiekamrater och tänk att du kanske inte kommer vara populärast i klassen men någon eller några kommer att gilla att vara med dig. Försök tänk så positivt det bara går. Säg så här till dig själv. - Jag kommer att bli bjuden på en filmkväll och om inte så ska jag ta initiativet och ordna en själv.
Om du känner för att chatta om dina bekymmer så skickar jag med en länk om var du kan få hjälp och stöd på nätet.
Tack för ditt brev och lycka till med studierna och jakten efter nya vänner!