Mår dåligt på grund av systers psykiska ohälsa
Hej, jag har en tvillingsyster som är bipolär och har adhd. Hon har varit bipolär i ca. 1-2 år och vårt liv har förändrats väldigt mycket. Men på senaste tiden har jag börjat må psykiskt dåligt på grund av henne.
Det är bara en person som vet om detta (en vän).

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. När en person i en familj får någon typ av allvarliga eller psykiska problem påverkar det alla i familjen. Och ett barn/ungdom som du kommer troligen bli påverkad på flera sätt. Dels, som du skriver, till din syster och kanske blir du speciellt mycket påverkad eftersom det är din tvilling och ni troligen har levt väldigt tätt sedan ni föddes. Kanske varit bästa lekkamraten?
Men också dina relationer till dina föräldrar kan ha förändrats. När ett bar/ungdom i en familj får någon typ av problem brukar föräldrarnas energi riktas åt det hållet. Ofta brukar det "friska" barnet få klara sig själv i större utsträckning fast det har samma behov, eller större behov av omhändertagande än tidigare. Rent generellt brukar det också vara svårt att "ta plats" i en familj med ett annat barn som behöver och får mycket uppmärksamhet - som oftast sjuka barn/får.
Så, det är kanske inte så konstigt att du också börjar må dåligt? Din relation till din syster kanske har förändrats väldigt mycket. Det är inte alltid så lätt satt vara syskon till någon som har stora problem. Hur mycket hänsyn ska man ta till att den andre har psykiatriska diagnoser? Ska man vara uppriktig och säga vad man tycker eller  ska man vara försiktig? Kanske hålla sig undan? Har föräldrarna synpunkter på hur du ska uppföra dig mot din syster?
Du skriver att det är bara en vän som vet hur du känner. Det får mig att tro att du tycker det är svårt att prata med dem om hur du mår och varför du nu mår dåligt.
Men, jag har skrivit lite allmänt ovan, för att du ska förstå att det nog inte är något konstigt att du mår dåligt utan kanske en ganska normal konsekvens över att stora förändringar sker i din familj och det påverkar dig också på många sätt. Och du behöver prata om det. Det påverkar dina föräldrar också -men de har antagligen varandra att prata med. Så försök prata, berätta hur det är för dig och berätta vad som blir besvärligt och svårt. Ta upp dina problematiska frågor. Prata inom familjen är alltid bra men ibland finns det saker man vill hålla försåg själv. Då kan det vara bra att träffa någon utanför familjen. Om du vill kan du/ni ta kontakt med en ungdomsmottagning och du kan få en samtalskontakt där. Eller om din syster har kontakt med BUP kanske du själv kan få en samtalskontakt där utifrån att också du blir påverkad av de stora förändringar som sker i din familj nu.
Lycka till!