Kan man bli beroende av ADHD-medicin?

Hej! Jag har skrivit till er förut och frågade om jag hade adhd eller ticks och ni gav mig rådet att säga till mina föräldrar så jag gjorde det och vi gick till bup och gjorde en utredning och jag hade adhd! Och nu så har dom skrivit ut medicin till mig som jag ska börja med i slutet av juli alltså 3 veckor innan skolan. Den heter medikinet om ni känner igen den!! Och det ska bli spännande och kolla om jag blir lungnare oså men läste om den och den va tydligen beroendeframkallande och jag undrar om det är så att när man slutar med den medicinen att man blir lite nedstämd eller deppig om ni fattar!!! För många säger att man blir så när man slutar med den hära medicinen? För man blir ju beroende av den hära medicinen av vad jag har läst?

hälsningar Sofia

Blir man beroende?

BUP svarar:

Hej Sofia och tack för ditt brev!

Vad bra att du lyssnade på vårt råd och pratade med dina föräldrar så att ni gick till BUP och du fick en ADHD-diagnos.

Nu hoppas du att du ska bli lugnare av medicin, men är samtidigt orolig för att du ska bli beroende av medicinen och nedstämd när du slutar med den. Det jag vill råda dig till den här gången är att sluta läsa om mediciner och att prata med dina föräldrar igen.
Dina föräldrar kanske har fått information om medicineringen som de kan berätta för dig. I annat fall kan de ringa till BUP-mottagningen och fråga om det som du oroar dig för.
Läkaren som skrivit ut medicin till dig är barn- och ungdomspsykiater och specialiserad på behandling av ADHD. Hen kommer att följa upp dig noga och kontrollera om du får biverkningar av medicinen.

Försök att sluta oroa dig! Lägg över ansvaret på dina föräldrar och njut av sommarlovet!






Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta