Har ångest och stressad av nästan allt

Hej.

Det är så att jag har ångest och blir stressad av nästan allt, blir även välldigt orolig och får panik när jag tänker på vad som kan hända om jag blir sjuk (så pass sjuk att man måste till sjukhus, sjukhus är en välldigt jobbig fobi jag har)

och nu mera har jag börjat må illa, det känns inte riktigt som när man är magsjuk utan det känns liksom mer i halsen. Och jag får denna illamående känsla när jag hamnar i "jobbiga" (enligt mig) situationer, t.ex att jag ska åka och handla, gå på ett cafe, o.s.v. Och detta börjar bli välldigt jobbigt för det gör att jag inte längre vågar åka iväg och göra något, jag blir så rädd att jag ska spy mitt bland folk om jag åker någon stans. 

Jag själv tror detta kan bero på min ångest och stress.

Jag vet inte hur jag ska kunna må bättre och våga gå ut igen och träffa människor, tror du/ni att det finns något sätt som kan göra att jag slipper känna mig såhär?

Marie

BUP svarar:

Ja, Marie - jag vet att det finns sätt som kan hjälpa dig. För jag förstår att du har det riktigt tufft, och har haft det så ett tag. Jag tycker att det är viktigt att du söker hjälp. Och då tänker jag professionell hjälp.

Börja med att prata med dina föräldrar. Berätta så ärligt och öppet du kan om hur du mår och hur du har det. Säg att du vill ha hjälp (är det svårt att berätta, så kan du alltid visa det brev du skrivit hit).

Jag tycker också att du ska prata med kuratorn eller sjuksköterskan på din skola, eller gå till ungdomsmottagningen. Det är bra att börja där, för då kan man få hjälp att formulera det som känns svårt att lätta på trycket och få lite verktyg för att hantera det värsta.

Och, om det behövs, kan de hänvisa dig vidare. Du och dina föräldrar kan såklart även ringa till din närmaste BUP-mottagning, för att få råd och stöd och hjälp där.

Skickar här med lite info som jag hoppas kan vara till hjälp för dig, med de svårigheter du beskriver.

Men några tips till dig:

När man känner av de symtom som du beskriver är det jätteviktigt att vara snäll mot sig själv och ”ta hand” om sig. Det betyder först och främst att SOVA och ÄTA. Sova tillräckligt länge, och se till att man sover bra (googla på ”sömnhygien”).
Äta regelbundet och bra och nyttig mat. Röra på sig en stund varje dag. Se till att försöka sköta de vardagliga rutinerna (skolan, nån fritidsaktivitet, träffa kamraterna).

När man mår dåligt, har ångest, känner sig stressad - då kan det vara läge att se över så att man inte har för mycket att göra. Är det läge att prata med mentorn, för att se om det är något som kan plockas bort? Är det läge att pausa någon aktivitet?

Det är så viktigt med återhämtning. Återhämtning betyder att man fyller på med sådant som gör en lugn och glad och som gör att man ”tankar upp” god energi. Kolla en bra film, hänga en stund med favoritkompisen, ta en promenix med grannens hundar, baka bullar med mormor… 

De här tipsen kanske kan låta fåniga, men jag lovar dig att det är svårt må bra och ha balans i livet om inte dessa bitar finns med.

Så, vänta inte. Prata med dina föräldrar. Sök hjälp nu.Och glöm inte att läsa det jag skickar med!

Lycka till!