Mår dåligt och har ingen att tala med
Hej jae en tjej på 13 år jag mår psykiskt dåligt och jag skär mig röker i smyg dricker alkohol iblad äter mindre sover lite har självmordstankar osv. Jag känner bara att jag tar åt mig hårt fast de e så små ord o de är t.o.m när man skämtar med mig. O jag har inge bra självförtroende alls sen så ville jag att vi skulle skagfa våg men mamma sa  " nej för jag vill inte att man ska gå efter vikten" och då blev jag typ förkrossad och det är inte pms för min mens slutade i tisdas. Sen är jag typ tramatoserad av min barndom då jag blivit både psykiskt o fysiskt misshandlad av min så kallade pappa från typ 2/3 år 7 var det fysiskt men från 8 till 11 psykiskt sen har ja blivit mobbad från 1an till nu men är hemmasittare o söker nya skolor då ja inte får gå kvar i min nuvarande.
Men de jag nestan blir mäst lessen av är att så fort mamma får reda på nått om att jag skärt mig eller liknande så berettar hon för mina äldsta systrar och jag tycker det är så jobbit då jag inte vill för då är alla på mig 24/7. Sen så har jag börjat äta mindre men ibland så "faller" jag tillbaka o kan äta hyfsat mycke men då försöker jag träna bort de så bra jag kan men får sån sjuk ångest då o har självmordstankar typ hela tin... Börjat sätta mig vid ett berg vid tågspåret o bara tänker på att ställa mig där. Sen ströp jag mig själv en stund med en typ cykelslang jag kan dessutom alldrig va ifred hemma o vill bara härifrån..
Jag har ingen att prata men o håller allt inne sen känner inte ens min mamma mitt riktoga jag ingen gör de inte ens jag...
Jag tror dessutom att jag har ADHD/ADD då jag läst lite o stämmer in på många jag kan alldrig sitta still slutar alldrig babbla fastnar me blicken 24/7 glömmer saker hela tin Kan få mystisk energi från ingen stanns osv osv. Sen så dampar ja 24/7 o Sen är mitt humör sähär
jätte energifull/glad||helt förkrossad ||riktigt jävla förbannad
Vet inte va ja ska ta mig till.....
//Anonymt namn
Anonym namn

BUP svarar:
Hej!
Du har varit med om svåra saker i ditt liv. Att bli misshandlad psykiskt eller fysiskt av en närstående i familjen, där man ska kunna känna sig trygg, är mycket svårt att vara med om. Likaså att bli mobbad i skolan. Det kan vara lätt att tänka att det är ens eget fel att det blivit så fastän det inte är så.
Att du nu skär dig, vill äta mindre/för litet, stannar hemma från skolan och har tankar på att inte vilja leva är reaktioner på att du inte mår bra. Och när man stannar hemma från skolan och inte är med i det vanliga livet som ens jämnåriga är det lätt att känna sig utanför och ännu mer dålig.
Du har ingen att tala med säger du. Har du inte haft det tidigare heller fastän du varit med om så mycket jobbigt?
Även om du blir arg på henne låter det ändå som om din mamma försöker hjälpa dig  genom att inte skaffa våg. För det är så lätt att bli helt fixerad av om man gått upp eller ned bara några enstaka gram och det kan ge dig fler problem.
Men jag förstår att det blir jobbigt när hon berättar saker för dina systrar och när alla är på dig.
Har du inte haft kontakt med BUP? När man blivit misshandlad och mobbad kan man behöva hjälp med sina upplevelser och av ditt brev verkar det som du behöver det.
Har du berättat för någon om dina självmordstankar? Kan du berätta om det för din mamma så hon kan kontakta BUP och du kan få tala med någon där om hur du mår?
På BUP kan du också tala om dina tankar på om du har ADHD. Men du ska veta att när man varit och är med om jobbiga saker är det inte alls ovanligt att man reagerar på sätt som är likt ADHD. Man får svårt att fokusera, är splittrad och svänger i humöret.
Du får inte gå kvar i din skola säger du. Känns det som de inte vill ha dig där? Jag tror de känner att en annan skola kan hjälpa dig på sätt som din nuvarande skola inte kan. En ny skola kan bli mycket bättre för dig.
Du behöver någon att tala med. När man delar sina känslor med någon kan det bli mycket lättare att förstå både sig själv och vad som händer omkring en och man kan känna sig mindre ensam.
Försök tala med din mamma om att ta kontakt med BUP.
Och tala också med henne om dina tankar på att inte vilja leva.
Det kan bli mycket bättre för dig än det känns nu!