Skadar och hatar mig själv
Hej!
Jag började skada mig själv för cirka ett halvår sedan för mina självmordstankar. Nu har jag utökat det med självhat.
Sen mindre har jag haft dålig självkänsla och mått dåligt över det. Men nu verkar allt slagit till helt och verkar inte vilja släppa taget.
Eftersom jag blivit sviken av så många vänner har jag svårt att börja lita på folk. Speciellt då min enda vän slår mig. Då jag inte kan berätta om hur jag mår för andra så tynger det bara ner mig och på senare tid har jag bara mått dåligare. Speciellt då det är lov och man kan inte känna sig värdelösare, ensam!
Då jag även nyligen börjat straffa mig själv genom att inte äta mycket under dagen, vet jag inte vad jag ska ta mig till längre!
Allt känns bara så hopplöst, jag har inga vänner och jag mår skit! Det känns som om jag kommer bryta ihop då jag börjar skolan igen om inget blir bättre!
L

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det beskriver så bra hur hopplöst det känns. Jag tycker du beskriver det hopplösa på två sätt. Dels att du faktiskt inte har några vänner utom kanske en som slår dig. Men inte heller någon du kan prata med om hur du mår och som kan hjälpa dig.
Men du beskriver också jobbiga tankar om dig själv som får dig att hata dig själv, skada dig själv och straffa dig själv. Det blir en utsatt inre värld där du inte är så snäll och vänlig mot dig själv.
Du behöver någon att prata med som kan hjälpa dig prata om de svek som du varit med om, de konsekvenser det haft i form av dålig tillit till andra. Men också hur ditt självhat kanske hindrar dig på många sätt att få den tillit och de vänner du så gärna önskar.
Kanske din svårighet att lita på andra också gör det svårt att söka hjälp? Du skulle kanske kunna börja chatta anonymt på Tjejzonen eller om du känner dig beredd att prata med någon så kan du ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. Om du kan känna stöd från dina föräldrar kan du be dem hjälpa dig ta kontakt med ungdomsmottagningen eller BUP.
Lycka till!