Något känns inte bra inombords
Hej, jag har under det senaste 2 åren mått väldigt dåligt och mitt största problem är att jag inte kan lista ut varför. Jag har kompisar, folk som bryr sig om mig, en omtänksam pojkvän och hyfsat bra betyg. Men jag känner varje dag att något inte känns bra inombords. Ibland känner jag mig ensam, trots att jag brukar prata med min pojkvän om att jag inte mår bra. Ibland känner jag mig bara allmänt nedstämd men kan inte förklara varför. Mår ibland dåligt för att jag inte träffar min pappa så ofta (har skilda föräldrar), då jag tycker detta är mitt fel. Likadant att jag inte träffar mina kompisar som bor långt bort så ofta (jag har nyligen flyttat 45 min bort) och detta skyller jag också på mig själv. I mitt förhållande skyller jag även många problem och bråk på mig själv samt att jag hatar hur jag är som flickvän.
Mitt problem är alltså att jag inte vet just varför jag mår så dåligt och kan inte förklara vad det är som får mig att må dåligt. Därför blir det också väldigt svårt att försöka må bättre, för jag vet inte hur jag ska göra det...
.

BUP svarar:
Hej!
Du har svårt att hitta någon anledning till att du känner dig ensam och nedstämd när allt omkring dig verkar vara bra.
Men du har lätt att lägga skuld på dig själv, lätt att tycka att saker som händer bara är ditt eget fel.
Kan det vara så att du för mycket försöker vara som du tror andra önskar? Att du är mer uppmärksam på andras behov än på dina egna? För att man ska kunna må bra måste det finnas en balans mellan dem.
Du hatar hur du är som flickvän säger du. Det är starka ord. Kan något av den ilskan också vara ilska mot din pojkvän? Kan du känna dig arg på honom? Kan du känna dig besviken på din pappa som inte själv tar mer kontakt? Kan du bli irriterad på dina kompisar? Eller känns sådana känslor, vanliga hos oss alla, på något sätt förbjudna för dig? Så att du istället för att känna dem blir väldigt sträng mot dig själv? Då är det lätt att känna sig ensam och nedstämd.
Jag tror du skulle ha hjälp av att tala med någon om detta.
Vänd dig till ungdomsmottagningen i din kommun. Där finns någon att tala med.