Är ni ens på riktigt?!
Alltså är ni ens på riktigt?
Jag är 16 år och har sökt hjälp hos er ett antal gånger. Första gången blev jag bara runtskickad till 7 olika stationer eller vad fan det nu var. Tillslut kommer jag fram till rätt person. Jag får göra som en intervju med en gammal man, som ställer frågor som tex "har du panikångestattacker eller ångestattacker?" Jag svarar att jag inte vet vad skillnaden är och får en suck till svar. Jag förklarar en del av hur mitt liv har varit, men får istället då höra att jag måste berätta allt. HUR FAN GICK DEN LOGIKEN IHOP? Jag är 16 är och har redan blivit sviken gång på gång av vuxna och ändå förväntas jag berätta om allt jag blivit utsatt för.
Jag berättar att jag har försökt få prata med någon på både umo och vårdcentralen tidigare. Han säger att han ska ringa upp.
När han ringer upp säger han precis det jag visste att han skulle säga, jag kommer inte få hjälp AV ER HELLER. Han frågar då om jag vill veta varför. Nej säger jag, jag vet ju redan. Jag vet ju redan att jag har för små problem för er.
Han säger då "men jag vill säga det ändå. Du handlar om att vi inte hjälper människor som dig och som beter sig som dig"
jag ville skrika. Jag är fucking 16 år, har fått så nog på allt i samhället och gör ett sista försök och blir behandlad såhär. Är ni ens på riktigt? Det verkar ju som att vissa som jobbar hos er helt saknar både respekt, empati, medlidande och männsklighet. Usch säger jag bara.
Så jävla arg

BUP svarar:
Hej!
Men oj, vad trist bemött du blev av den där gamle mannen. Det var verkligen inte särskilt inkännande eller snällt att säga så till dig. Jag kan absolut förstå att du känner dig både arg och oförstådd. Vet dina föräldrar om att du fick ett så tråkigt bemötande?
Ibland när unga söker hjälp hos oss så måste vi säga nej till dem, eftersom det kan handla om bekymmer där den personen får bättre hjälp på något annat ställe, till exempel UMO.
Men när vi säger nej till någon så ska vi alltid se till att ge råd vart man kan vända sig. Verkligen jättetråkigt att du blev avsnoppad så där.
Jag tolkar ditt brev som att du redan har sökt hjälp, både hos UMO och vårdcentralen, men även där blivit nekad stöd. Stämmer det?
Tyvärr är det så att det finns många unga som mår riktigt dåligt och då måste vi ibland prioritera dem som vi bedömer har störst behov. Du skriver inte vad du har för bekymmer, i så fall hade jag kunnat försöka hjälpa dig hur och var du kan vända dig.
Har du provat BRIS till exempel? Du kan logga in och chatta med någon av deras kuratorer (vi på BUP har tyvärr ingen chatt) någon kväll. Förhoppningsvis ges du då möjlighet att berätta mer om vad det är som gör att du mår dåligt. De kan då också hjälpa dig att hitta rätt "ställe" att söka stöd hos. Det kan vara värt att prova, tycker jag.
Jag tycker inte du ska ge upp, om du mår dåligt har du rätt att få hjälp och stöd.
Var rädd om dig!