Mina föräldrar skäms för min lillebror
Hej bup! Jag är en tjej på 13 år. Jag har 3 syskon. Min lillebror har autism med utvecklingsstörning. Min pappa tycker d är jätte jobbigt att han inte är normal. Min mamma ignorerar bara. Min lillebror ska börja ettan och min pappa vill att han går i en normal skola. Men han förstår inte att han inte klarar av d. Mamma och pappa har slutat träffa släkten för att dom skäms över min lillebror. Jag är så lessen. Jag vill inte ha d så. Snälla hjälp mig
kram
m

BUP svarar:
Hej!
Vilken fin och omtänksam storasyster du är. Det är klart att du känner för din lillebror och verkar förstå vad som är svårt för honom. Jag förstår att det inte blir bra att börja i en vanlig klass för honom då han kanske behöver extra mycket stöd. Jag tror att du tänker helt rätt att det är en för stor utmaning.
Nu undrar jag om din lillebror gått på förskolan och sexårs? Vad tror du fröknarna skulle ha för åsikt? Tror dom att det skulle vara möjligt att börja ettan i en normal skola. Din mamma skulle behöva söka stöd där om hon är av en annan åsikt än vad din pappa tänker och planerar för.
Nu har dina föräldrar valt att ta en paus från att träffa släkten. Hur har du och dina två andra syskon gjort. Får ni besöka släkten eller är inte detta möjligt just nu? Många släktingar har väl redan träffat din lillebror och vet att han behöver lite mer tid för att klara av saker än andra i hans ålder.
Är dina andra syskon äldre? Är det möjligt att ni tillsammans skulle kunna sätta er ner i ett familjesamtal och prata med era föräldrar. Att du får stöd i att berätta vad som gör dig ledsen. Att föräldrarna valt att sluta träffa släkten påverkar dig och hela familjen. Att man inte ska skämmas över att få en son med autism och utvecklingsstörning. Att det nu är viktigt att han får den hjälpen han behöver så hans liv blir bra. Att ni är tveksamma till att välja en vanlig klass istället för en mer anpassad studiesituation.
Att leva med ett syskon med speciella behov är säkert inte alltid lätt men det vet du ju förstås. Det är viktigt att du och dina andra syskon får tid och uppmärksamhet från era föräldrar. Att ni kan göra aktiviteter som skulle vara för påfrestande och jobbiga för din bror. Att ni får känna att just idag är det ni som är i centrum. Det är era behov som styr.
Om föräldrarna har svårt att hinna ta hand om din lillebror och vara tillsammans med er skulle det behövas att släkt och vänner ges möjlighet att få hjälpa till. Ännu ett argument för att släkten behövs och ska ses som en resurs.
Nu vet inte jag vilken hjälp som dina föräldrar har blivit erbjudna men det finns en hemsida ni kan titta på tillsammans. Den heter Habilitering och Hälsa. Här kommer en länk habilitering. Dina föräldrar skulle behöva prata om hur det är att ha en son med autism och intellektuell funktionsnedsättning om de inte gjort det. Hur hans framtid ser ut. Att dom för råd och vägledning att ta bra beslut runt din lillebror så du inte behöver vara ledsen och orolig längre.
Tack för din fina brev!