Ska jag berätta att jag blivit våldtagen?
Hej!
jag har inte berättat för någon, men jag blev våldtagen för snart en månad sedan.
Jag var hos min bästa kompis då hon erbjöd sig ta moppen till Konsum å köpa snacks. Vi hade bara en hjälm så jag stannade ensam i hennes rum. Helt från ingenstans kom hennes storebror in som är 4 år äldre. Han satte sig först obehagligt nära och började lägga kommentarer som att jag var sexig och snygg. Sen böjde han sig fram för att kyssa mig men jag puttade bort honom och sa nått i stil med att ”fyfan gå härifrån ditt äckel”. Då hände något i honom och han brottade ner mig. Sen var han bara överallt. Jag vet inte hur länge det varade. 10 min kanske?
Jag har inte dåligt självförtroende eller så, men har ändå valt att inte säga något till någon. Det beror på att min kompis mått så otroligt dåligt under en väldigt lång tid. Hon har försökt ta sitt liv ett flertal gånger och om hon får veta vad hennes bror gjort är jag rädd att hon väljer att inte leva längre.
samtidigt mår jag väldigt dåligt över det som hände. Har skurit mig i mina ben för att få bort känslan av hans kropp ovanpå min. Jag har dessutom skrivit ett självmordsbrev ifall jag någon gång skulle välja att inte leva längre.
så... vad ska jag göra?
dilemma i guess?

BUP svarar:
Hej!
Du ska berätta om detta fastän det är svårt. Det kan kännas enklast att inte låtsas om något men din upplevelse försvinner inte. Att inte berätta och därmed säga ifrån och sätta stopp gör bara att du mår sämre.
Nästan alla som varit med om en våldtäkt känner egen skuld och skam över vad som hänt. Fastän det inte finns någon verklig anledning till det så känns det ändå så. Och det gör det svårare att berätta.
Du tvekar också att berätta för att din kompis, mannens syster, under lång tid mått så dåligt. Hon har försökt ta sitt liv flera gånger. Kanske har hon också gått igenom svåra händelser som hon skulle behöva få hjälp med?
I så fall hjälper du din kompis om du berättar.
Om du kan ska du börja med att berätta för dina föräldrar. De kan förhoppningsvis ge dig stöd.
När man varit med om en våldtäkt ska en anmälan till polisen göras. Det kan kännas obehagligt men är nödvändigt för att sätta stopp och försöka göra så det inte händer igen. Kom ihåg att detta inte är ditt fel utan hans.
Du skulle också ha hjälp av att få tala med någon professionell om vad du varit med om. Du kan själv kontakta Ungdomsmottagningen i din kommun och ringa till BRIS. Tillsammans med dina föräldrar kan ni också kontakta BUP.
Var inte rädd för att tala med din kompis om vad om hänt när du berättat om det för någon annan. Det här är inte heller hennes fel. Men du kan inte berätta om det bara för henne. Hon kan inte ta det ansvaret. Om du berättar för någon vuxen som kan ta ansvar blir det öppet och möjligt att göra något åt.
Så berätta fastän du är rädd!