Nyss fyllda 18 år på väg att bli utkastad
18 år och inget hem.
Hej, jag har nyss fyllt 18 år. Jag bor i fosterhem men min fostermamma vill att jag flyttar ut. Hon anser att jag är gammal nog för att klara mig på egen hand. Men problemet är att jag inte har någon inkomst eller bostad jag kan flytta till. Vad finns det för bidrag och stöd som kan hjälpa mig? Jag ska börja sista året på gymnasiet efter sommarlovet. Det gör allt mer komplicerat! Hur ska jag överleva utan jobb, utan inkomst, utan ett hem? Just nu har jag ett sommarjobb. Men det är bara nu i julimånad. Efter det har jag inga pengar alls förutom studiebidraget för 1250kr. Om jag ska leva själv så räcker inte dem pengarna. Jg vet inte vart jag ska ta vägen. Snälla hjälp mig.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag förstår att allt runt omkring dig känns rörigt, komplicerat och osäkert. Det kanske har blivit ett missförstånd mellan dig och din fostermamma. Att hon säger att hon vill att du flyttar och gammal nog att klara dig på egen hand betyder förhoppningsvis inte att du blir utkastad utan någonstans att bo. Se det som ett gemensamt mål ni har. Samla mod och prata med henne och red ut eventuella missförstånd.
Nu vet ju inte jag var i Sverige du bor men bostadsmarknaden är ju som bekant svår för unga som vill flytta till eget för första gången. Din lön efter sommarjobbet ska du väl använda resten av sommaren och studiemedel då dina gymnasiestudierna startas på nytt räcker ju inte långt som du så klokt och insiktsfullt skrev i ditt brev.
Om din fosterhemsmamma inte vill att du ska bo där längre måste ju ett annat boende fixas. Jag tror att du fortsättningsvis behöver vuxna runt omkring dig som ger dig trygghet och vägledning, som kan förbereda dig på steget att flytta hemifrån då du är redo för det.
Koll på soc heter en hemsida som på ett fint pedagogiskt sätt visar vad socialtjänsten kan hjälpa till med. Gå in och läs så hoppas jag att din oro minskar. Nu när du är placerad hos din fostermamma är väl socialtjänsten inkopplad eller hur? Om du vet namnet på din socialsekreterare i din kommun är mitt råd att kontakta hen och berätta om din situation. Berätta om din rädsla över att bli hemlös och övergiven. Att ni tillsammans med din fostermamma planerar hur din närmaste framtid ska se ut. Att du vet var du ska bo så du kan fokusera på ditt sista år på gymnasiet och känna att du kan slappna av och få vara en 18-årig tjej som inte behöver oroa sig över att bli hemlös utan som kan festa, träffa kompisar och göra det en nyss myndig har lust med.
Tack för ditt brev.