Tror jag lider av tvångstankar
Hej.
Jag tror att jag lider utav tvångstankar och det är riktigt riktigt jobbigt. Tankarna kommer rätt så ofta och jag vet inte vad jag ska göra.
Jag tror även att vissa människor runt om kring mig kan höra mina tankar och det gör det hela ännu värre pga vad jag tror är tvångstankar och jag vet inte hur jag ska bli av med dem, och bli av med att jag tror att folk kan höra mina tankar :/
Jag är lite rädd för att berätta för mina föräldrar hur jag känner, så jag har inte gjort det en och jag vet att jag borde ha gjort det för länge sedan men jag har inte vågat.
13 årig tjej

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Det är vanligt att både barn och vuxna har tankar och gör handlingar som är lite släkt  med tvångstankar och tvångshandlingar och som man tror betyder otur. Det kallas skrock. Till exempel undviker man att gå under en stege. Man lägger inte nycklarna på bordet. Man måste gå in igen när man har låst dörren för att kolla att strykjärnet är  avstängt. Man undviker att gå på A-brunnar. För min del var det så att jag och min bästis måste klappa varandras händer och säga "smörgås" när vi var tvungna att gå på var sin sida om en stolpe. Detta för att vi inte skulle bli ovänner.
I allmänhet är det praktiskt, för man riskerar inte att målaren, som kanske står på stegen, tappar en burk färg i huvudet på en, man har koll på sina nycklar om man lägger dem i fickan, man upptäcker att man faktiskt glömt något hemma.
Skillnaden mellan skrock och tvång är att tankarna blir väldigt påträngande och obehagliga och att de tar väldigt mycket tid och kraft.  För din del är det ju precis så att tankarna är jobbiga och kommer ofta. Du tror också att folk kan höra dina tankar och även fast du vet att de inte kan det, blir du inte av med tankarna.
Det här är naturligtvis jättejobbigt för dig och ingenting du klarar av att bli av med på egen hand. Du skriver att du borde berättat för dina föräldrar för länge sen och det är helt sant, men inte så konstigt. Många som skriver till oss berättar samma sak. Men jag tycker att du ska försöka samla lite mod och berätta för dem. Be dem kontakta BUP! Där kan du få hjälp med att bli av med/minska dina tvångstankar och dina föräldrar kan få stöd i att hjälpa dig på bästa sätt.
Lycka till!