Tänker på döden som en utväg ur helvetet
Jag mår inte bra, det värsta är att jag inte har en anledning. Inget har hänt mig det bara finns där och sen får jag panikattacker som ibland får mig att inte kunna sova för att jag tänker för mycket. Jag vill skaffa hjälp men gillar inte mina föräldrar eller syskon. Nu på senare tid har jag börjat tänka mer på döden och om det är en utväg från helvetet jag skapat för mig själv och sen känns det som att ingen kommer tro på mig för att jag är rätt så ung.
Tuva

BUP svarar:
Hej!
Det är inte lätt att veta varför man mår som man gör. Det behöver inte finnas en tydlig anledning. Som du skriver har ju ingenting hänt. Min erfarenhet är att det kan vara flera saker som påverka hur man mår. Om händelser som skakar om en sker tätt in på varandra. Någon kamrat du känner mår dåligt, någon säger saker till dig som är taskiga. Din mamma och pappa har börjat bråka igen eller är på väg att skiljas. Nu hittar jag ju bara på några vanliga händelser som kan göra att man mår dåligt.
Om det skulle vara en sak som hände kan det vara jobbigt men möjligt att hantera detta. Om allt händer samtidigt och du känner dig ledsen är du mycket mer sårbar om någon skulle säga något taskigt till dig och dina föräldrar skriker åt varandra.
Din oro kommer när du är på väg att lägga dig. Det är inte ovanligt att oron kommer på kvällen. Under dagen är du ju upptagen med att gå i skolan eller vara med kompisar då finns det inte lika mycket tid att tänka. När du varvat ner och ligger i din säng då kommer tankarna. Då dyker dom upp.
Jag tänker också att när man är i din ålder (puberteten) så börjar många, kanske för första gången, tänka på livet och döden och vad som är meningen med allt. Det är vanligt, men kan vara smärtsamt.
Mitt råd till dig och alla andra som läser ditt brev och mitt svar är att samtala med någon vuxen om hur du mår, vad som stressar och gör dig orolig. Du har börjat tänka mer på döden. Dessa tankar skulle du behöva prata med någon om.
Du skriver att du inte gillar din familj. Inte dina föräldrar eller syskon. Att vända sig till sina föräldrar då man blir orolig är ett råd vi brukar ge. De finns där hemma och är tillgängliga och går att väcka om du skulle vakna mitt i natten och ha drömt mardrömmar.
Nu vet ju inte jag varför du inte gillar din familj. Att känna så är väl ett tillräckligt skäl att inte må bra. Du kanske känner dig ensam. Känner att du inte får det stödet och den varma kramen du önskar och behöver. Det är väl ytterligare ett skäl att må dåligt om du tycker att din relation med övriga familjen inte är bra. Att sedan gå med en uppfattning att ingen kommer att tro eller lyssna på dig bara för att du skulle vara ung är inte bra. Din ålder är ingen anledning till att du inte ska bli lyssnad på eller att dina åsikter skulle vara oviktiga.
Vill tipsa om två verksamheter som är vana att prata med barn och ungdomar som är intresserade av vad de har att säga. Den första heter Tjejzonen och den andra som är lite mer välkänd är Bris. Om du har negativa erfarenheter av att inte blivit lyssnad på. Testa och märk att det finns bra kloka vuxna som gör just det. LYSSNAR och BRYR sig om vad barn och ungdomar vill berätta och att det tror på din historia.
Tack för ditt brev.