Orolig för sånt som verkar enkelt
Jag har alltid haft mycket ångest. Jag känner mig osäker, rädd och orolig för saker andra gör med enkelhet. Jag blir nervös och vet inte vad jag ska säga när jag träffar nya människor. Jag blir orolig när jag ska handla eller gå ut. Jag har dålig självkänsla och blir lätt ledsen eller deppig men visar det inte för någon utanför min familj. Vad ska jag göra för att inte känna såhär.

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Jag känner ju inte dig så det blir svårt att svara något specifikt för dig. Däremot är det inte alls ovanligt att fundera över hur man skall vara och hur man vill vara när man är i din ålder.
Man kan tänka sig att du befinner dig på väg in i en brytningstid där du lämnar barndomen och skall orientera dig mot att bli en vuxen självständig person. Om man tänker på det sättet blir det kanske inget som är knäppt eller konstigt med att känna sig ängslig och osäker.
Det brukar också kunna vara så att om man känner sig ängslig och osäker på hur man skall vara och uppträda så följer det med dålig självkänsla och deppighet. Vad jag försöker säga till dig är att det måste inte vara något fel på dig för att du känner som du känner och tänker som du tänker. Däremot brukar det kunna vara något bra om man kan hitta någon att dela sina tankar och känslor med.
Du skulle kunna pröva att vända dig till någon vuxen på din skola som du kanske kan känna lite förtroende för. Det skulle kunna vara en skolkurator eller någon mentor som du litar på. Du kan också pröva att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. På ungdomsmottagningen är man mycket vana vid att möte unga människor med sådana frågor som du skriver om i ditt brev.
Kanske någon på ungdomsmottagningen skulle kunna vara en person som du kan dela dina tankar med och som du tillsammans med kan undersöka de viktiga frågorna som du har och som du ställer.
Lycka till!