Rädd för att mina föräldrar inte tar mig på allvar
Hur ska jag berätta för mina föreldrar att jag tror att jag har adhd så att dem tar mig på allvar och inte skrattar åt mig? ( dem vet knappt vad det är och skulle aldrig tro att deras dotter skulle ha en diagnos )
Sofia

BUP svarar:
Hej!
Är det i skolan eller både i skolan och på fritiden som du tycker att det blir problem för dig? Om vi väljer att kalla det så. Om du tycker att det är svårt att koncentrera dig i skolan är det viktigt att du och dina föräldrar pratar med din mentor för att höra hur dina lärare tänker. Om det är så att de också funderat på ADHD kan du ju få stöd av skolan att gå vidare med att kolla upp detta närmare. Dom kan säkert övertyga dina föräldrar eller i alla fall stötta dig i dina funderingar runt en eventuell diagnos. Om du känner att du har någon lärare du gillar ta och prata med hen då höstterminen startat.
Om dina föräldrar knappt vet vad det är är det ju information de behöver. Det finns lite information om ADHD på vår hemsida BUP.se. Samla kraft och mod och säg till dina föräldrar att du har viktiga saker du funderar på. Om det är lättare att prata med en i taget kan du göra det.
ADHD är ju en vanlig diagnos som handlar om svårigheter med uppmärksamhet och koncentration, kanske även hyperaktivitet. Det finns många barn och ungdomar i din skola som har fått den diagnosen så det är inte något avvikande eller konstigt.
Om vi tänker oss att dina misstankar var rätt och du nu fått en ADHD-diagnos går det att diskutera möjligheten att få medicin. Tillsammans med dina lärare i skolan går det även att göra anpassningar. Kanske är det möjligt att få ta lite fler pauser. Om det är svårt att följa med då lärarna ger instruktioner kanske du kan få en individuell genomgång av uppgifterna du ska göra. Det viktigaste för dig att veta att det finns bra pedagogisk hjälp att få så att du fortsätter att gilla skolan och inte upplever ständiga misslyckanden och att du går tillrättavisningar hela tiden.
Bilden de flesta har om man tänker ADHD är en person som har svårt att sitta still. Upplevs kanske som stökig och störande. Du kanske passar in i den beskrivningen men jag ser även att det finns en tjej som vill klara av skolan och som är en klok ansvarstagande tjej som vill ta tag i problemet. Det tycker jag är toppen.
Lycka till med samtalen med dina föräldrar och tack för ditt brev!