Har det väldigt dåligt i fosterfamiljen
Hej jag bor hos en foster familj jag har det väldigt dåligt där. Jag vill så gärna flytta hem till mina föräldrar. Har försökt ta mitt liv 2 gånger för att jag mår jättedåligt där. Det är jätteoretvis behandling. Snälla hjälp mig😔
Nellie

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Bra att du skriver till oss och försöker göra något åt din situation även om det är svårt. Jag hoppas att du berättat att du försökt ta ditt liv? Det måste du göra! Annars förstår inte dina föräldrar, din fosterfamilj och Socialtjänsten hur väldigt dåligt du mår. Att berätta är ett sätt att få dem att förstå att du verkligen behöver få hjälp att må bättre. Det kan vara svårt nog att flytta från sina föräldrar även om det varit besvärligt där, men att också bli orättvis behandlad dit man kommer är inte okej. Det viktigaste är tycker jag att du berättar om dina självmordsförsök -om du inte redan gjort det? För ditt liv är det viktigaste. Även om du inte har det bra nu så kommer det bli bättre. Du blir äldre och kan i allt högre grad själ bestämma över ditt liv och föra din talan.
Men om du igen skulle må så dåligt att du funderar på att ta ditt liv då ska du absolut berätta för dina fosterföräldrar och om du inte kan det eller om de inte lyssnar och hjälper dig till en psykiatrisk akutmottagning eller liknande då kan du alltid själv ringa antingen Bris eller Självmordslinjen och be dem hjälpa dig.
Det finns en hel del att läsa om placeringar på KollPåSoc som kan vara bra att veta. Där finns också telefonnummer du kan ringa och berätta hur du har det vad du inte trivs med.  Det kan du göra både till den Socialförvaltning som sköter din placering men också till IVO (Inspektionen för vård och omsorg) På IVOs hemsida kan du också läsa om dina rättigheter.
Jag tänker att många gånger är det bra att träffa någon man litar på och som man kan prata om allt med. Det kan nog bli ganska ensamt när man blir fosterhemsplacerad och man inte riktigt trivs med fosterföräldrarna? Har du någon du kan prata med? Kanske dina föräldrar? En kontaktman från Socialtjänsten som lyssnar på dig? Låter inte så. Kanske kan du säga till dina fosterföräldrar att du vill ha någon du kan prata med om din situation och hur du mår? Kanske kan du få hjälp ta kontakt med en Ungdomsmottagning eller BUP där du bor?
Så vi kan bara hjälpa dig med tips hur du kan gå vidare. Det är jättebra att du tar kontakt med andra och berättar hur du mår och har det. Du är så gammal att vad du säger och tycker ska ha betydelse! Du är ju trots allt placerad för att det ska vara en hjälp till dig. Lycka till!!