Rädd för att berätta för mina föräldrar hur jag mår
Hur kan jag få hjälp av er? När jag är rädd för att säga till mina föräldrar att jag mår dåligt?

BUP svarar:
Hej!
Det är många barn och ungdomar som skriver och bär på samma rädsla som du. Hur ska jag göra för att våga ta steget och berätta. Vissa bär på en osäkerhet hur reaktionerna kommer bli när man har samlat mod och försökt få fram det man vill. Det vi med säkerhet vet är att vi inte har en aning hur det kommer bli innan men det är viktigt att ta steget att berätta ändå.
Om vi tänker positivt skulle det kunna bli precis som du hoppades och drömde om. Mina föräldrar satte sig ner och lyssnade, tröstade mig och berättade att de har sett att du inte varit lika glad som förut och också gått och varit osäkra på om de skulle fråga hur läget är.
Det skulle även kunna bli att när du berättat så händer det typ ingenting, ingen reaktion alls. Du går runt med en undran om de har de hört vad du har sagt. Om det är så vänta lite för ibland kan reaktionerna komma lite senare. De hade hört men behövde fundera och tänka på det ett tag. De blev berörda av det du hade att berätta och behövde smälta allt.
Om det efter du läst mitt svar till dig fortfarande känns omöjligt att berätta för dina föräldrar så behöver du välja någon annan vuxen du känner och tycker verkar ok. Om det är din bästis mamma, din mentor i skolan eller din tränare spelar inte så stor roll.
Det viktigaste är att du inte går och bär på alla jobbiga tankar och känslor helt på egen hand. Om du behöver professionell hjälp från BUP eller om det som ett första steg är bra att prata med din skolkurator då terminen börjar efter sommarlovet vet jag inte. Det du behöver göra är att berätta hur du mår för någon vuxen så får ni komma fram till hur ni går vidare. Är man i din ålder är det inte lätt att veta var man kan vända sig med sina problem vilket är helt naturligt. Bara det att berätta och dela med sig av sina tankar och känslor kan kännas bra och det kan vara tillräckligt för att få en god känsla av att du börjar försiktigt må lite bättre.
Om du skulle behöva stöd nu under sommaren har Bris öppet som vanligt. En bra möjlighet du skulle kunna utnyttja.
Lycka till med ditt prat med dina föräldrar!