Dödsångest och självmordstankar
Hej,
Är en kille på 15 år.
Har haft självmordstankar i några år snart, men har dock också dödsångest. Får sån grov ångest av att tänka på vad som händer efter döden och sånt. Men vill ju dock inte leva. Är det nått fel då?

BUP svarar:
Hej!
Du har haft självmordstankar i några år. Varför, tro? Har du det svårt och har inte hittat något bra sätt att lösa det på? Eller är du allmänt nedstämd eller deprimerad?
Om jag förstår dig rätt undrar du om det är något fel att inte vilja leva och samtidigt få ångest av tankar på döden. Nej, jag tror det beror på att du vill leva, inte dö. Jag tror du skriver till oss för att du vill få hjälp så ditt liv blir bättre.
Och det kan bli bättre! Om du talar med någon om hur du mår. Man behöver förstå mer om varför du har tankar på att inte vilja leva, så att man förstår vad du behöver för att det ska bli bättre.
Vet dina föräldrar om hur du mår? Om inte behöver du tala om det för dem. Tillsammans med dem kan ni kontakta BUP eller vårdcentralen.
Om det är omöjligt för dig att tala med dina föräldrar kan du själv kontakta ungdomsmottagnigen i din kommun och/eller ringa till BRIS.
Gör något av detta nu. Vänta inte.