Kommer alla tvinga mig att äta?
Hej hej!
Jag är en 15 årig tjej som har det ganska svårt angående mat. Jag är runt 160cm lång och väger ganska mycket enligt mig. Skulle säga att jag är överviktig. Hur som helst, jag är väldigt intresserad av mode, kläder & instagram if that makes sense. Därav följer jag väldigt många snygga, smala och coola tjejer på instagram. Detta har under 1 års tid fått mig att må ganska dåligt. Vill verkligen se ut som dem och få mina kläder att sitta lika bra som deras. Pga detta har jag under ett halvårs tid börjat tänka mer kring vad jag äter osv. Jag har börjat träna, men jag har också börjat äta mycket mindre. Äter aldrig något när mina föräldrar inte är hemma eller om jag är ute med kompisar. När mina föräldrar är hemma äter jag men spyr oftast upp det mesta. Många runt omkring mig har på senaste tiden gått ut med att de har en ätstörning och det triggar bara mig till att fortsätta. Jag vill också se ut som dem. Om de överlevde, överlever jag. Nu när det är sommarlov är allting mycket värre. Jag ska snart på språkresa och är väldigt rädd för hur det ska bli där. Kommer alla tvinga mig att äta? Fan va jag hatar detta. Vill bara se bra ut, det är allt.
psykohjärnan

BUP svarar:
Hej!
Om jag förstår dig rätt hatar du tankarna på att äta litet och bli smal och de konsekvenser detta får för dig i ditt liv.
Det är bra att du hatar det. För ditt liv skulle bli roligare och lättare utan den ständiga och tvingande upptagenheten av mat, ätande och vikt. Du skulle känna dig mycket mer fri. Och du skulle må bättre.
Så du står inför ett val. Att fortsätta kampen mot att äta med risk för att bli sjuk eller att äta på ett normalt sätt, vilket inte är detsamma som att tappa kontrollen.
Det kan vara svårt att klara alldeles själv. Men det finns bra hjälp att få när man håller på att få en ätstörning. Och det är lättare att göra något åt situationen nu innan det gått för långt.
Jag tycker du ska vända dig till någon att tala med om detta. Själv kan du kontakta ungdomsmottagningen i din kommun. Men det bästa är om du kan tala med dina föräldrar så kan ni tillsammans vända er till vårdcentralen eller till BUP.
Men försök ta tag i det nu innan du fastnar i det. Det är det inte värt.