Går in i en bubbla när jag är ensam
Hej ja e 14 år snart 15 och har varit deprimerad i 3 år. De funkar när jag är med folk men så fort jag blir själv ( vilket jag är typ Hella tiden) så går jag in i en bubbla och börjar skära mig och jag går in i ett djupt stadium. Em gång gick de för långt. Folk undrar varför jag har kläf valet jag har och min position (går som jag försöker gömma mig för värden.) Jag mår piss av de och jag vill inte säga till mina vänner för dom kommer bara säga "sluta du gör de vara för uppmärksamhet och inget annat. Så jag vill inte säga. Min relation med min familj e bra men har inte om pengar och min pappa jobbar 12 timmar per dag (han är egen företagare.)  TROT att jag har social fobi men e inte säker. Jag hattar stora folk massor vill inte känna mer folk än vad jag behöver och undervikt all social kontakt som jag kan. De va typ de men aaa vet inte vad som händer i framtiden.
Tobbe

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Bra att du skriver till oss och berättar. Du mår verkligen dåligt och har flera allvarliga problem. Du är både deprimerad och har social fobi.Tror du att problemen med social fobi och rädsla för social kontakt kan göra dig deprimerad eller kan det vara tvärtom att din depression gör att du får svårt med sociala kontakter? Som du redan vet -att skära sig är ingen lösning även om det för en stund ger lindring. Eller skär du dig av andra skäl?
Oftast hänger hänger de problem man har ihop på något sätt. Ibland går det att förstå men oavsett det, går det alltid att få hjälp och må bättre. Du skriver att du undviker all social kontakt som du kan och liksom försöker gömma dig för världen. Jag tänker att även om du nu är anonym så visar du dig ändå och berättar om dig själv.
Det kan finnas många rädslor. Att bli avvisad, att inte bli förstådd, att inte själv kunna förklara, att inte räcka till - och mycket mycket mer. Men jag tänker ändå, att dessa faror är eller kan vara hinder, men vi vill alla bli accepterade och vi vill bli hörda på och få möjlighet att få berätta om oss själva. Jag tror det gäller även dig.
Så jag skulle önska och hoppas att du kunde övervinna dina rädslor och söka hjälp. Kanske kan du börja berätta för din mamma eller pappa hur du mår? Eller ta kontakt med din skolkurator?
Om du kan berätta att du är deprimerad, mår dåligt så kan du och dina föräldrar söka hjälp på BUP eller en vårdcentral eller en ungdomsmottagning. Det finns flera ställen bara du vågar berätta som du gör här för oss.
Om det känns för svårt så kanske du kan börja få hjälp genom att  ringa/chatta anonymt på  Bris eller Tilia.