Bara gråtit de senaste dagarna
Hej! Jag är en tjej på 13 år och dom senaste dagarna har jag bara legat och gråtit och inte haft någon livslust alls har suttit och kollat på bilder på min hund och min mamma som gick bort i cancer för 3,5 år sen och tårarna bara rinner och min hund dog för mindre än 5 månader sen men hunden bodde inte hemma hos oss åren efter mamma dog och alla dom åren gick jag och väntade på att få träffa honom och precis när vi hade fixat ett datum så jag skulle få träffa honom så lämnade han mig. Då kände jag att jag bara ville dö för han var hela min barndom och min bästavän men så bara försvann han utan att säga hejdå och nu känner jag att jag bara vill dö döden har ju tagit alla jag gillar så varför kan den inte ta mig också. Jag har ingen livslust typ. Det ända som håller kvar mig här är min familj och mina systerdöttrar om dom inte hade funnits hade jag hängt mig.
Meia

BUP svarar:
Hej!
Det är mycket svårt att förlora sin mamma. Saknaden finns där alltid. Den är som vinden, ibland känns den mer, ibland mindre.
Man saknar därför att man har älskat och blivit älskad. Kärleken och saknaden hör ihop. Kanske kan du också tänka på din mamma och känna värmen utan att saknaden tar över? Kanske kan du se på kort av er tillsammans som hjälper dig att komma ihåg glädjen?
Din hund var också en viktig familjemedlem. Som du älskade och som hörde ihop med din mamma. Och när han gick bort blev förstås tankarna på din mamma starkare igen. Det är naturligt att det blir så.
Vad bra att du har familj och systerdöttrar som också betyder mycket för dig. Att du känner dig trygg i din familj. Kan du tala med dem om hur du känner? För när man  delar sina känslor med någon kan man känna sig mycket mindre ensam.
Försök att inte vara rädd för din ledsnad om du är det. Den kommer och går. Den försvinner kanske aldrig helt men det är inte farligt. Din kärlek till din mamma kommer inte heller att försvinna. Och du har en familj som är viktig för dig.
Tack för ditt brev.