Orkar inte bo hemma längre
Hej! Jag har det jobbigt hemma. Mina föräldrar är skilda sedan 7 år tillbaka och jag bor endast hos mamma. Men jag vill inte bo hemma, inte hos mamma eller hos pappa.       Jag har mått dåligt i 3 år och mina föräldrar vill hjälpa mig och de bryr sig, tror jag åtminstone men de visar det på fel sätt i sånna fall. Min pappa har svårigheter. Han säger saker på fel sätt, han hotar, han har ingen som helst empati. T.ex. så sa han något olämpligt bara senast idag, bara för att jag inte var glad och var lite tyst så klankade han ned på mig (utan att jag hade gjort något fel) och sade att jag var en 3 åring som inte kan uppföra sig och sedan ställde in en rolig aktivitet vi hade planerat, och inte med en snäll ton heller. Han säger att han vill att jag skall komma ut ur mitt rum och göra saker men samtidigt så ställer han in de, för att han gillar att bestraffa, det är inte bara jag som tycker. Han förstår aldrig att han sårar mig (eller andra). Och han frågar alltid varför jag inte vill bo hos honom. Och sedan mamma hon förstår mig inte och hon vill inte lyssna när jag skall förklara hur jag funkar och hur jag mår. Hon tror att alla mina problem försvinner om jag går ut och tar en promenad. Men ibland mår jag så dåligt att jag inte ens orkar gå upp ur sängen. Hon förstår inte att jag mår dåligt, hon tycker bara att jag är lat. Jag har berättat att jag inte vill bo hemma men hon bryr sig verkligen inte. Lixom jag drog hemifrån en kväll för att allt blev för mycket. Men sedan när jag kom hem så fick jag bara en utskällning och sedan åkte hon till jobbet dagen efter som ingenting (jag var ledig.) Jag bråkar med båda hela tiden och båda säger sårande saker. Och jag känner ingen jag kan prata med som jag litar på. Och jag mår så fruktansvärt dåligt hemma och så bra när jag kommer härifrån. Jag skulle vilja ha ett annat hem (typ familjehem), men socialen skulle inte tycka att det är nödvändigt. Jag blir inte skadad fysiskt men psykiskt. Hur skall jag göra?? Klarar inte mer
Gene

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt välskrivna brev. Det är lätt att på dina beskrivningar förstå vad som händer i din familj. Hur det fungerar mellan dig och din pappa. Din mammas idé att en promenad skulle vara lösningen. Hon har delvis rätt för du mår bra då du inte är hemma, men en promenad då du vet att promenaden kommer avslutas med att du på nytt är hemma igen ger bara en tillfällig avkoppling.  Att gå ett varv och kyla ner sig och inte handla i affekt är något din pappa skulle behöva göra.
Jag funderar på att du skrev till oss och jag gillar ditt sätt att skriva. Tror du att det skulle kunna vara en idé att skriva ett brev till din pappa och berätta hur du känner? Vad som gör att du inte vill bo hemma hos honom. Att du blir ledsen och sårad då han bestraffar dig med att ställa in en planerad aktivitet du sett fram emot. En idé värd att pröva.
Jag kan förstå att du kände att allt bara blev för mycket och du bestämde dig för att dra hemifrån en kväll. Tyvärr blir det oftast värre efteråt. Jag funderar på om det finns någon du skulle kunna vara hos en helg i månaden. Sova över hos en kompis eller bo hos någon släkting så du får vila lite från dina föräldrar. Om det går att planera in är det ju bättre än att du utan lov bara drar hemifrån. Du kanske fortsätter att dra hemifrån men inte lika ofta.
Att inte få stryk fysiskt är naturligtvis bra men att känna sig mobbad, nedtryckt psykiskt är lika illa. Det lämnar också spår efter sig. Du har ju mått dåligt i flera år. Det kan ju naturligtvis finnas andra orsaker men att lite trivas hemma påverkar. Det vet du och det vet jag att det gör.
Det finns en hemsida jag vill att du kollar in. Koll på soc. Det kanske finns lösningar som inte handlar om att du flyttar hemifrån permanent. Din pappa kanske kan få egen hjälp eller så kan du åka på något läger eller någon helg aktivitet.
Om du skulle behöva och vara intresserad att prata eller chatta med någon vill jag tipsa om tjejzonen.  Det är viktig att du känner att det finns bra stöd runt omkring dig så du orkar med livet och din hemsituation.
Tack för ditt brev och fortsätt att skriva!