Kan en utredning ge fel resultat?
Hejsan! För några år sedan gjorde jag en adhd utredning hos er, var ungefär 10 vid den tiden, och det visade sig att jag inte hade adhd. Och jag undrar om det kan vara så att utredningen kan ha fel? Då jag stämmer in väldigt väldigt starkt på alla symtomer och ofta får höra av folk (i princip varje dag) att de tror att jag har adhd. Kan ej komma på någon anledning till varför utredningen skulle kunna ha fel (om en utredning nu kan ha fel) förutom att jag kanske inte öppnade upp mig på det sätter jag borde ha gjort, till exempel så kommer jag ihåg att jag fick prata med någon slags psykolog eller liknande och jag satt knäpptyst och ville hellre leka med leksakerna som förmodligen var där för de yngre barnen. Så kan en utredning ha fel eller gått fel på något vis?
T

BUP svarar:
Hej!
Vilken bra fråga du ställer. Du vet ju hur det gick till då du gjorde din ADHD- utredning. Du fick göra några tester. Träffa en läkare. Det kanske var så att skolan fick fylla i formulär hur det funkar i skolan för dig. Dina föräldrar fick säkert berätta hur dina första 10 år hade varit. Vad du är bra på och vad som är lite svårare för dig.
Resultatet visade att du inte hade ADHD. Det kanske visade att du hade vissa svårigheter. Om man inte får en ADHD-diagnos brukar vi säga man inte uppfyllde alla eller tillräckligt många kriterier för en diagnos. Jag ska förklara mer vad jag menar med det.
Det ADHD-diagnosen handlar är om man har svårt med att behålla uppmärksamheten och koncentrationen en längre tid. Om man är överaktiv och impulsiv.
Det kan vara så att du har svårt att koncentrera dig på lektionerna, svårt att planera när du till exempel ska packa din skolväska. Du glömmer och tappar bort saker. Så kanske det är för dig. Andra som utreds för ADHD kanske har svårt att sitta still, hamnar i bråk, avbryter andra. Är alltid först till matsalen då det är mat. Har svårt att stå och vänta på sin tur. Verkar ha svårt att lyssna. Kanske är de ivriga och svarar på frågan innan läraren hinner prata färdigt.
Här fick du en rad exempel på det som kan vara svårt för en person med ADHD. För vissa kanske allt stämde i mina exempel, för andra bara några saker. Du kanske aldrig stör på lektionerna men ändå har svårt att komma ihåg instruktioner och följa med på allt läraren berättar och kan fortfarande ha ADHD. För att alla människor är som du vet olika och det finns en stor variation mellan alla som får en ADHD-diagnos. När man blir äldre behöver i det vara så framträdande. Det kan vara bra för dig att veta.
Nu har det gått tre år till och du tycker att det är mycket som stämmer in på en ADHD-diagnos. Att du sen får höra att det av många som tror tänker att du har ADHD har gjort att du börjat tänka på detta ännu mer. Det kan jag förstå.
Har du pratat med dina föräldrar om detta?Annars tycker jag att du ska göra det.  För jag tycker att ni ska ta ny kontakt med BUP och fråga om det finns en möjlighet att komplettera utredningen. Den gamla behöver inte vara fel men det är inte omöjligt att du som nu 13 år ung tjej kan ha helt rätt i dina funderingar runt en ADHD-diagnos. Jag tycker att det är värt att kolla upp så du får den hjälpen du behöver.
Avslutningsvis det som är superviktigt är att du känner att du gjorde ditt absolut bästa då du var på BUP förra gången. Att vilja leka med leksakerna är inte fel. De finns ju där för att lekas med. Att det var nytt för dig och prata med någon och att du satt mest tyst är inte konstigt, inte konstigt alls.
Tack för att du skrev till oss med din viktiga fråga.