Lider av min hälsoångest
Hej, jag är en 15 årig tjej. Jag tror jag lider av hälsoångest, jag har varit väldigt nojig den senaste tiden och tror ständigt att det är något fel på mig. Detta har påverkat mig stort och jag går ständigt runt med ångest och oro. Mina föräldrar vet om att jag har detta problem men nu har det börjat spåra. Mina föräldrar börjar bli riktigt irriterad på mig som ständigt klagar, jag förstår att de tycker att det är jobbigt men jag tror inte de fattar hur dåligt jag faktiskt mår. Jag sover inte bra längre och jag vill knappt träffa kompisar längre. Nu vet jag inte riktigt vart jag ska vända mig för att få hjälp?
hälsningar elsa
Elsa

BUP svarar:
Hej!
Tufft läge för dig och din familj. Det låter som om oron över din hälsa verkar ha tagit över och fått för mycket utrymme i ditt liv? Ett bevis är att ditt sociala liv med dina kamrater nästan helt avstannat. Du frågar efter hjälp. Här är något som du redan nu kan börja göra själv. Börja med att återuppta kontakten med dina vänner. Om du slutat med teater eller sport eller vad du nu gillade att göra på din fritid. Återuppta ditt fritidsintresse. Du får då mindre tid att vara på ditt rum och grubbla och oroa dig över din hälsa. När du gör saker får du ett bevis att du fixar det och är lika frisk som alla andra. Väldigt förenklat med det kommer hjälpa dig att få annat att fokusera på vilket är bra.
Jag blev glad att läsa att du vill få hjälp och att du har en insikt att det börjat spåra ur. Kognitiv beteende terapi även kallad KBT är en bra behandlingsmetod mot oro och rädslor. Jag skulle vilja rekommendera att du kollar upp det. Utifrån att oron kretsar runt hälsa och sjukdomar tänker jag att din skolsköterska eller vårdcentral som du tillhör skulle kunna ge dig råd hur du går vidare. Ett annat alternativ är ungdomsmottagningen. Kolla in deras hemsida. Där finns det information och du kan hitta vad din närmaste mottagning finns.
Att det kan vara påfrestande för familjen att ständigt höra någon som klagar och som tror eller är övertygad att något är fel går ju att förstå. Du känner ju av deras irritation. Det som är viktigt då du träffar dina föräldrar och dina syskon om du har några är att ni försöker ha ett helt vanlig vardagsliv så inte din oro tar över hela familjen vardag.
Tack för ditt brev och lycka till.