Kan inte sluta tänka på döden
Jag är en kille på 14 år och jag är extremt rädd för döden och oändlighet. Nästan varenda natt kan jag inte sluta tänka på döden. Jag börjar hyperventilera och gråta. Jag är inte rädd för själva döds processen utan jag är rädd för att bara försvinna från världen. Borta för evigt.
Det jag menar med att jag är rädd för oändigheten är att även efter alla planeter, stjärnor och svarta hol är borta så fortsätter ändå tiden. Jag vet inte riktigt varför detta skrämmer mig.
När a jag är död så finns jag aldrig mer och jag kan aldrig mer tänka.
Men det som skrämmer mig mest är tanken att jag fortfarande kan tänka när jag är död. Att jag bara ser svart för evighetens evigheter. Att jag kan tänka och "prata" med mig själv men kan varken röra mig, höra något eller se något. Att det kommer vara så för evigt.
Jag har nyligen tappat min hund och detta har bara gjort dessa tankar gå upp med 100%
Jag tror att denna rädsla har börjat gå till depression. Det har börjat påverka mitt liv på dagen också. Ibland vill jag inte göra någonting för att jag inte kan sluta tänka på min död. Det har börjat hända att jag börjar få panik attacker från ingenstans. Till och med när jag är med vänner eller sitter i soffan med mamma.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har väldigt mycket ångest och skrämmande tankar. Jag tänker, att din ångest tar sig olika uttryck. Som dessa skrämmande tankar om döden. Egentligen kanske inte tankar behöver vara så skrämmande - inte ens om döden. Men hoten att de ska bli verklighet kan komma både utifrån och inifrån.
Finns det faror i ditt liv eller har det hänt något som har med död och separation att göra? Något som satt fart på massa "fantasier" om döden som du är så upptagen av? Du nämner att du tappat din hund. Låter inte konstigt att det fått dig att tänka mer på förlust och död. Kommer din hund tillbaka? Kommer hen att för alltid vara förlorad -kanske död?
Kan du prata med någon om dina tankar och din ångest? Eftersom det påverkar dig så mycket och ofta tycker jag du ska söka hjälp. Om du kan berätta för din mamma kan ni söka hjälp för dig på BUP.
Lycka till!