Autism eller även något annat?
Jag har blivit nyligen diagnoserad med autism och gjorde utredning för dom vanligaste diagnoserna, men jag känner att det är nåt mer.jag har varjedag overklighetskänslor och då känner jag att jag är i en dröm och ibland som att jag inte är i min kropp och inte kan styra mig själv. Har förklarat till min psykolog när vi gjorde utredningen att jag känner såhär ofta men det verkade inte va nåt stort, men känner själv att detta inte är nåt normalt.jag har blivit van för det har pågått såhär i ca 1 år men ibland brukar detta gå överstyr. Jag gick en gång ute då och va med min vän och pratade och kände mig okej. Men sen försvan jag bara en kort tid och kom tillbaks och kände mig konstig och annorlunda och såg att jag hadde gått till andra sidan av trottoaren men mins inte det.
Detta har hänt några gånger när jag också sitter och det är obehagligt för jag kan ej styra de. Har också slutat känna känslor och känner mig bara tom. Har haft perioder där jag är jätte glad med bra självförtroende som sen vänder efter några dagar till att inte känna nåt och va arg,iriterad och ledsen. Fast nu har det ändras till att jag inte känner nåt.
Skriver detta för jag vill veta om detta är nåt man får med autism eller om det är nåt annat. Och vet heller inte vad jag ska göra längre för internet har inte svaren.
Hej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt väldigt tydligt och välformulerat mejl. Man ser att du kan uttrycka dig mycket bra i skrift och det är en styrka som du kommer att ha stor glädje och nytta av i ditt liv. Du beskriver vilka problem du drabbas av och du vill veta om dessa symtom kan förklaras av din autismdiagnos eller om det kan handla om något annat.
Hoppas du inte blir alltför besviken om jag här inte kan svara på någon diagnosfråga. Men jag kan göra i alla fall ett förtydligande för dig.
Nuförtiden talar vi om "autismspektrumstörning", för att visa att den här psykiska problematiken har en stor variation av symtom, svårighetsgrad, omfattning och kan också orsaka olika grader av lidandet för personer. Det betyder att även dina symtom kan vara en del av din autismspektrumstörning, oavsett om de är typiska eller sällsynta.
Men vet du, det som är avgörande är att du ska förstå dina symtom och att du ska vara så lite besvärad av dem som det bara är möjligt. Du gjorde helt rätt att du tog upp dina förnimmelser och upplevelser hos din psykolog. Men det är inte i sin ordning att du inte fick tillfredsställande förklaring till symtomen och att de oroar dig och stör dig fortfarande.
Därför föreslår jag följande. Berätta för dina föräldrar att du har dessa problem och därför vill du gå tillbaka till BUP (eller den mottagning där diagnosen ställdes). Har man besvärande symtom är det helt på sin plats att söka ytterligare hjälp igen. Om man inte är nöjd med den behandling eller bemötande man får på BUP har man rätt till att träffa någon annan. I ditt fall, med den diagnos och de symtom du skriver om tycker jag att du med dina föräldrars hjälp kan kräva att få diskutera dina symtom tillsammans med din psykolog och en psykiater. Om du tycker att det underlättar kan du visa mitt svar till dig för dina föräldrar.
Jag har full förståelse för att du undrar om det kan finnas något annat bakom dina högst störande förnimmelser och upplevelser. Ibland räcker det med en grundlig förklaring och man blir lugnare och kan acceptera saker eller så landar man på någon kompletterande diagnos. Det vet jag inte hur det blir i ditt fall. Men den bedömningen och den hjälpen jag beskriver här ovan har du utan tvekan rätt till. Ge inte efter tills du får den (och läs om detta i bifogad notis "Om man inte är nöjd med BUP").