Bor i en fosterfamilj
Hej jag är 15 år och bor i en fosterfamilj,. Ibland så brukar jag åka hem till min mamma på helger, lov, högtider och så. Det har vart jättekul, vi har umgåtts hela familjen. Gjort saker och så, hon och min pappa skiljde sig för många år sen, när jag var liten. Men nu har dem hitta tillbaka till varann. Och det stör mig ganska mycket. För när mamma och pappa inte bor eller är med varann då är mamma snäll dricker kanske 1 till 3 cider på en kväll. Men när hon och pappa är med varann så dricker båda lika mycket. Jag och min syrra var hos mamma på måndagen och skulle stanna tills på lördag, men det blev inte så. Mamma, pappa och mina två bröder hade druckit. Pappa hade druckit sammanlagt 48 öl och mamma cider och öl. Min storebror, mamma och, pappa börjar bråka, skrika på varann. Polisen kom, soc blev inblandad. Och jag fick en panikångestattack och ramla ner på golvet. Så jag vet inte hur jag ska göra, nu har vi ingen kontakt med dem och vi träffar dem inte. Är tacksam för svar
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det finns inget enkelt svar på din fråga. Hur ska du göra? Vad kan du göra? Jag tänker att du verkar tycka om dina föräldrar och har det bra med dem när de är nyktra. Och jag tänker att om de dricker för mycket eller inte - det kan du troligen inte påverka så mycket. Men du kan bestämma om du vill fortsätta vara med när de börjar supa eller om du ska lämna dem och åka tillbaka till din fosterfamilj. Du kan också välja att fortsätta träffa din mamma när hon är nykter.
Jag tror du ska fundera på att sätta dina egna gränser när du vill träffa dem och när du inte vill. Det kan vara bra för dem att veta att du inte längre behöver eller måste vara med i deras missbruk. Att du tycker om dem och gärna vill träffa dem -men när de är nyktra och kan uppföra sig som man ska mot sina barn.
Jag tänker också att det är många skilsmässobarns dröm att deras föräldrar ska förenas och det ska bli en hel familj igen. Och det blev så men samtidigt inte. De kunde inte riktigt hålla ihop familjen och vara bra föräldrar hela tiden. Deras missbruk förstör. Det blev nog en stor besvikelse för dig igen som får dig att undra hur du ska göra för att inte gång på gång bli besviken på dem. På det sättet är det ingen enkel fråga att besvara utan berör också din bakgrund till att du nu bor i ett fosterhem.
Jag hoppas du har någon du kan prata med om dessa mer känsliga frågor. Dina fosterföräldrar, kontaktperson eller någon annan kontakt med till exempel UMO? Du kan också kanske få en del stöd från föreningen Maskrosbarn.