Orolig för långsiktiga problem om jag kräks
Hej, jag är en brottare som gått ner väldigt mycket i vikt på kort tid... jag har gjort det utan diet och nu är det ca 15kg på två månader.
Jag har inte nått min målvikt än men min fråga lyder: Är det farligt eller kan man få långsiktigt negativa effekter om man innan en tävling kanske dagen innan har ett kg kvar att gå ner, att man framkallar kräkningar, inte äter men att man äter upp det efter invägningen?
Jag mår som en gud så skulle inte kalla det ett självskadebeteende om det sker en gång bara eller max två. Men frågan är om det kan ge långsiktiga problem... tacksam för svar, hörde av mig för jag berättade att jag var beredd att göra det för min familj och de blev oroliga.
Jag går hos er och ska inom kort på utredning angående Autism hos er om det har någon relevans.
L

BUP svarar:
Hej!
Du verkar vara målinriktad och vill satsa på brottning vilket är hur bra som helst. Du frågar om det skulle ge några långsiktiga problem att göra dig av med maginnehållet innan invägning för att klara av att vara i rätt viktklass. Nu är inte jag någon specialist på brottning men det kanske finns andra bättre lösningar än att spy upp det du ätit. Spontant tror jag inte att det är farligt men försök hitta andra lösningar.
Jag delar dina tankar att det inte ska jämföras med ett självskadebeteende. Kolla med dina brottar kompisar hur dom brukar göra är mitt tips till dig.
Nu vet jag att det inte var någon fråga eller oro från din sida runt din viktnedgång. 15 kilo på två månader det låter mycket men du känner dig i bra form och mår bra så det kanske inte är något att oroa sig över. Skulle det vara så att dina föräldrar oroar sig eller du känner att du får svårt att sätta stopp och går ner ännu mer tycker jag att det vore en bra idé att samtala med någon som vet vad som händer med kroppen om man går ner för snabbt i vikt. Du har ju klarat av det utan någon diet så det betyder väl att du äter en varierad och bra kost hoppas jag.
Det viktigaste är att du tar hand om din kropp så du kan fortsätta brottas och inte drar på dig skador och sjukdomar.
När det gäller frågor runt träning och om det skulle vara farligt att gå ner så mycket i vikt är mitt råd att du vänder dig till en dietist eller din vårdcentral du tillhör. Det kanske även finns bra personer att fråga på din brottningsklubb.
Hoppas att du fortsätter att träna och når framgångar på brottar mattan.
Tack för ditt brev och lycka till med utredningen!