Problem med raseriutbrott
Hej, den senaste tiden har jag haft problem med raseriutbrott, jag har liksom blivit arg om mina föräldrar bett mig att gå ut med soporna. Jag blir ganska lätt arg och så har det varit sedan 1 an då jag blev mobbad. Jag undrar om jag är galen eller är det vanligt att 11 åringar blir så arga?
Den ledsna tjejen

BUP svarar:
Hej ledsna tjej,
Så bra att du skriver till oss. Det är ett kort brev men du skriver att du varit utsatt för mobbing. Är du det fortfarande? Även om mobbingen upphört så kan den sätta spår som lever kvar länge efteråt. Därför handlar mitt svar ändå om mobbing.
Och det är inte konstigt att du är arg! När man blivit mobbad så har man all anledning att känna ilska. Sådan ilska bryter lätt fram vid motgångar eller krav. Det kan uppfattas som raseriutbrott men ilska kan handla om många saker.
Att bli illa behandlad leder till att man får många negativa känslor. Jag kan tänka mig att du har känt att du missuppfattats, att du inte fått någon hjälp, känt dig som en dålig tjej. För så är det vanligt att man känner.
Vet eller visste dina föräldrar om mobbingen? Dina lärare? Det är viktigt att de vuxna vet om mobbing och stoppar den. Ibland är den svår att upptäcka för vuxna, de ser inte alltid vad som händer, förstår inte varför några skrattar eller att någon ser ledsen ut, missförstår vad som sägs bland barnen. Därför är det viktigt att du själv berättar hur du känner och i första hand för dina föräldrar. De behöver veta om mobbingen annars kan de inte hjälpa dig. Det bästa är att du och dina föräldrar tar kontakt med skolan och reder ut hur mobbingen ser ut nu. Det är skolans ansvar att stoppa mobbing.
Många som blir mobbade tror att det är något fel på dem och att det är deras eget fel. Så är det inte. Mobbing är ett gruppfenomen och som bara finns i grupper.
Jag skickar med vår text om mobbing, där kan du också se länkar till hjälpsajter.
Det finns kraft din ilska. Använd den kraften till att tänka ”Stopp! Nu räcker det!” Och använd dina föräldrar som hjälp. Kanske har mobbingen upphört nu men kan ändå ha satt sina spår. Ilska kan ha olika orsaker, men fundera över mobbingen till att börja med.
Lycka till!