Saknar någon som fyller ut tomrummet
Hej jag har ett problem jag förlorade min pappa när jag var runt 2år och alla mina vänner pratar om hur roligt dom har det med sina pappor, t.ex en av mina närmsta vänner åkte på en pappa-dotter resa med sin pappa till London. Hon pratade om hur mysigt det skulle bli och jag kan inte klandra henne för det men jag blir avundsjuk väldigt lätt särskilt när det är något jag vet att jag aldrig kommer kunna få.
Jag får även väldigt mycket frågor om hur det är att inte ha en pappa eller om jag saknar honom, vad jag minns om honom mm. Jag förstår att man kanske vill veta men jag tycker folk borde vara lite känsligare och kanske förstå att jag bara var 2år så jag minns honom inte.
Jag vet att jag inte saknar honom som person utan att jag bara saknar att ha någon som fyller ut tomrummet.
Vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss med din fråga.
Det är lätt att förstå att du kan ha många olika känslor och tankar kring dig själv och vad det inneburit för dig att växa upp utan din pappa.
Har de här funderingarna kommit upp mer för dig på senare tid? Eller är det här något som du länge gått och burit på?
Många unga börjar i tonåren ofta tänka mer på sin egen uppväxt och kan ibland få nya, och kanske starka känslor kring olika saker som man gått igenom.
Om du inte tidigare har pratat så mycket om dina känslor kring det här, och det här tomrummet som du upplever, så kan det vara en klokt sak att pröva det.
Även om du säger att du var väldigt liten och inte kan minnas din pappa så verkar du ju ändå bära på en sorg och en känsla av en förlust kring det här. Vilket ju också är helt förståeliga och naturliga reaktioner och känslor. Men du kanske skulle kunna må bättre om du fick möjlighet att prata igenom det här.
Inte minst kanske du också behöver få prata med någon om hur du kan hantera vad det här väcker i relation till dina kompisar, när de nämner något som väcker dina känslor kring förlusten av din pappa.
Om du vill så kan du vända dig till ungdomsmottagningen för att få hjälp med en samtalskontakt.
Ett annat sätt att få stödsamtal kan vara att kontakta din skolkurator efter sommarlovet.
Om du vill kan du också söka stöd över nätet genom att kontakta Tjejzonen.
Lycka till!