Inget funkar. Vad ska jag göra?
Hej jag har under en lång tid nu mått psykiskt dåligt och funderat över att ta mitt liv. Har även självskadebeteende och mat problem listen fortsätter känns som att jag har alla problem man kan ha. Jag har ont om vänner, hatar skolan, jobbigt hemma och förlorat min allra bästa vän (hon dog 2015).
Jag har varit på BUP, vårdcentral, privat psykolog, testad olika mediciner och terapier. Inget funkar vad ska jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du ska söka hjälp igen. Att du inte mår bättre fast du fått hjälp betyder ju inte att det måste bli samma sak igen.
Jag får några tankar. Jag tycker att du själv ska försöka fundera över varför det inte funkat för dig. Om du tänker efter -upplevde du kontakterna som bra och givande? Fick du komma till tals? Upplevde du att du kunde prata om det som var viktigt för dig? Fick du förtroende för den du mötte? Kände du dig delaktig? Kunde du prata fritt och öppet? Kunde du vara någorlunda ärlig - berätta om dina tankar att ta ditt liv?
Kanske kan frågorna ovan ge dig några idéer varför det inte funkat. Omständigheterna har kanske inte varit jättebra för dig? Har man stora och svåra problem som jag antar du har. Man går ju inte med självmordstankar utan anledning då brukar man också behöva både tid och tålamod. Vården behöver ge dig tid att börja våga prata om det som är viktigt för dig på ett sätt som du kan och du behöver också rusta dig med tålamod och envishet. För det är ofta ett slags arbete man utför när man går i behandling för olika slags problem. De går inte över på en gång utan ofta lite långsamt och ibland med bakslag/återfall på vägen. Det får man räkna med, tycker jag och du måste få den tiden att inte bli"frisk" eller må bra på en gång.
Så nästa gång du söker hjälp så kanske du kan berätta att det inte funkat så bra tidigare så att ni tillsammans, du och din samtalspartner, kan ha lite koll på hur det känns för dig. Funkar det här eller inte? Funkar det inte så kan ni ändra så det känns eller fungerar bättre.
Allt det här kanske låter självklart men jag vet att det inte alltid är så lätt att göra sig hörd när man är ung och möter "experterna". Glöm inte att du är expert på dig själv.
Lycka till!