Röster i huvudet som säger hemska saker
hej jag är en tjej på 14 år! Jag vet inte vad jag ska göra längre, jag hör röster i mitt huvud som säger hemska saker tex: att jag ska skär mig i handleden, att jag borde dö, att jag är värdelös osv. Jag kan inte heller styra mig själv och mår så jävla dåligt över det här. Vet ingen om jag borde söka hjälp för Jag vågar inte ens bäretta för mina föräldrar. Jag har också försökt ta livet många gånger eftersom rösterna gör mig galen och jag vet inte varför jag mår såhär har aldrig känt såhär förut att allt kommer på samma gång både ångest, rösterna, självmordstankar, panik osv. Jag har aldrig druckit eller tagit droger någonsin i mitt liv och har aldrig gjort något som kan påverka min psykiska hälsa negativt på det sättet. Vill ha svar så snabbt ni kan snälla hjälp mig vet inte vad jag ska göra... orkar inte leva mer!
Troja

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev till oss. Så jobbigt det låter, så ska du inte behöva ha det. Du skriver att det kommit plötsligt – har något jobbigt hänt, något som triggat i gång dessa känslor och tankar?
Det finns hjälp att få, jag återkommer till det.
Det är lätt att förstå att du blir väldigt rädd för de här tankarna. Eftersom du vet hur du kan ta hand om dig genom att leva på ett sunt sätt så det blir förstås skrämmande att i stället få sådana starka och otäcka känslor. Om man har varit med om en sådan situation så kan det lätt bli så mycket oro att det ska hända igen så man blir extra vaksam och hamnar i en negativ spiral som gör att det upprepas. Eftersom du gör dig själv illa och känner att du tappar kontrollen så behöver du professionell hjälp.
Först behöver du berätta för dina föräldrar, eller för någon annan vuxen som du litar på. Jag undrar om dina föräldrar förstår att du mår dåligt. Har de märkt att du försökt ta ditt liv? Många föräldrar är oroliga men vågar inte fråga. De kan vara oroliga att det är deras fel, många kan ha en önskebild av ett perfekt barn (vilket är omöjligt att vara) och det finns många andra skäl till att inte våga inse att ens barn mår psykiskt dåligt. Men föräldrar älskar sina barn och när de väl förstår hur det är så brukar de allra flesta vilja hjälpa till på alla sätt så att deras barn får hjälp.
Ifall det känns svårt att berätta så kan du visa ditt fint formulerade brev. Du kan också prova att ringa till BRIS, då får du prata anonymt med en vuxen och träna lite på att sätta ord på vad du känner.
För att få veta mer om hur andra ungdomar kan känna sig och hur de jobbar med det så kan du gå in på Shedo eller Snorkel.
När dina föräldrar förstår hur du har det så ska de hjälpa dig att ta kontakt med BUP. Jag bifogar några texter om hur det går till. Tänk på att vi som jobbar på BUP är vana vid att ungdomar kan må väldigt dåligt, vi möter dem varje dag. Försök att berätta allt, det är viktigt att vi känner till hela situationen för att du ska få rätt hjälp.
Varmt lycka till!