Låtsas vara glad fast jag mår skit
Hej jag är en tjej på 13 år
Jag mår skit hela tiden fast jag lösas vara glad
jag skärm mig och massa dåliga  säker för att sluta gråta eller sluta tänka på allt skit som jag har
det är ofta jag gråter  tills jag somnar
har självmord tankar och så
vill berätta för min pappa hur jag mår men han är en sån pappa som inte bryr sig om mig typ
asså ibland vill jag bara rymma hem ifrån
MVH//Angelika
Angelika

BUP svarar:
Hej!
När jag läste ditt brev så fick jag en känsla av att det är en lite ensam ung tjej som skriver till oss, är det så? Din pappa bryr sig inte om hur du mår. Du nämner inga andra personer i ditt brev. Jag kan vara helt fel ute men att vara ensam och må dåligt är ingen bra kombination. Må dåligt kan man ju naturligtvis göra fast man har många kamrater, vänner och en bra relation med sina föräldrar men just en icke vald ensamhet är inte lätt att leva med speciellt inte då man är ung och förväntas vara socialt aktiv.
Nu känner jag inte dig och din pappa, men skulle det vara möjligt att ge honom några chanser till att visa att han inte är en pappa som inte bryr sig. Det skulle kunna bli så att du säger -"Okej jag försökte men det blev som det brukar han lyssnar inte, bryr sig inte och behandlar mig som luft" eller så sker det ett litet mirakel. Han kanske inte är lika stressad som han brukar och frågar faktiskt hur du mår. Han kanske till och med göra något tillsammans med dig? Våga pröva. Samla mod och testa.
Du skriver att du låtsas vara glad fast innerst inne är du ledsen och mår dåligt. Det är många brevskrivare som beskriver samma sak. Att de sätter upp en mask. Spelar ett spel. Visar inte upp hur de egentligen mår. Självklart ska man inte gå runt och berätta för alla man möter hur man mår men om det finns några stabila vuxna du känner förtroende för och gillar är mitt råd att du, i din takt, ska börja berätta hur det är att vara du. Börja berätta hur läget är, om din önskan att rymma iväg och bara lämna allt jobbigt bakom dig. Dina tankar om att livet är så tufft att du funderat på om du orkar leva vidare. Det är superviktigt att du inte går och bär på alla dessa tunga tankar helt på egen hand.
Så rådet till dig och alla andra barn och ungdomar som är är inne på hemsidan är att börja prata om hur ni mår. Om det steget känns för stort skulle du kunna börja pröva att chatta. Det kanske känns lättare? Det viktigaste är att du gör något och det har du ju redan gjort genom att du skrev till oss. Det var ett bra initiativ du tog.
Det finns två verksamheter som jag gillar som skulle kunna ge dig stöd, pepp och tröst. Dom jag tänker på är Bris  och Tjejzonen. Bris känner du säkert till men Tjejzonen kanske är en ny bekantskap för dig. Ta chansen och pröva deras chatt.
Ha en fin sommar!